NRK Meny
Normal

«Ingen barn er ute i gaten»

Ingen unger leker i gata lenger, de sitter klistret til skjermen, synger Lars Lillo-Stenberg. Forskningen viser at han har mye rett.

Lars Lillo-Stenberg på scenen på Skaugum i 2013.

DeLillos har gitt ut en nostalgisk sommersingel. Det er en sang om den moderne barndommen, og ikke til å bli glad av, skriver Ytrings musikkommentator. Her er Lars Lillo-Stenberg på scenen på Skaugum i 2013.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Knut Schreiner er fast musikkspaltist i Ytring på radio og nett.

Det skjer ikke så ofte, men av og til kommer det nye låter fra norske artister som er som et musikalsk debattinnlegg. Og da snakker jeg ikke om Black Debbaths protest mot skulpturparken på Ekeberg: «Nei til Runkesti på Ekeberg».

Trist sommerlåt

På fredag kom deLillos ut med en ny låt, som må kunne kalles en sommersingel. Og akkurat som klassikeren «Neste sommer» har den et nostalgisk skjær. Men der «Neste Sommer» var en låt til å bli glad av, er «Aldri Epleslang» en trist ballade, med et kritisk tema. Det er en sang om den moderne barndommen, om hvordan telefoner og skjermer har overtatt barnas fritid.

Låta åpner med tekstlinjene:

Stakkars barna de vil bare sitte inn og spille spill, og når de ikke spiller spill så vil de heller se en film.

Og sånn fortsetter det, i en sang som beskriver en barnegenerasjon som sitter hjemme, sitter stille, og sitter foran en skjerm. Mens de en gang i tiden lekte ute, lekte sammen, og ikke minst, fant på leken selv.

deLillos synger om at foreldre ikke trenger å bekymre seg for hvor barna deres er. De trenger ikke bekymre seg for at de klatrer opp i trær og kan falle ned. Etter middag løper de ikke ut igjen for å leke, for det er, som de synger, «ingen barn som leker i gaten».

Det er en sang om den moderne barndommen, om hvordan telefoner og skjermer har overtatt barnas fritid.

Ikke bare nostalgi

Lars Lillo Stenberg er kanskje en mann som helst vil tilbake til sin egen barndom. Og deLillos har vært skeptiske til samfunnsutviklingen tidligere. For 20 år siden var det datidens nye greie de sang om: mobiltelefonen.

Foreldre har til alle tider bekymret seg for hvordan barna deres bruker fritiden. Men forskningen støtter mye av det deLillos synger om på sin nye singel.

En rapport fra transportøkonomisk institutt viser at det har vært en markant nedgang i utelek blant barn i alderen 6–12 år. I 2005 lekte halvparten utendørs hver dag, mens ti år senere har dette sunket til under 40 prosent. En studie fra Høyskolen i Telemark fra 2013 sier også at den spontane, egenorganiserte leken ute i naturen har fått svakere kår i vår tid enn tidligere.

Begge studiene peker på de samme årsakene: Den organiserte fritiden med trening og aktiviteter tar større plass enn før. Det handler også om moderne livsførsel og begrepet «tidsklemma».

Lite egentid

I en tid der stadig fler bosetter seg i urbane områder, begrenses rommet for utfoldelse utendørs. Og studiene peker også på at barns utelek har fått konkurranse fra mobil- og dataskjermer. Her kunne man nok også lagt til mer lekser og prestasjonspress i skolen.

Barna har aldri hatt så lite egentid som i dag. Barn har godt av å kjede seg, har man alltid hørt. Fordi det gjør dem kreative.

Og studien fra Høgskolen i Telemark viser også til en rekke undersøkelser som konkluderer med at utelek og naturmøte har stor verdi for barns utvikling. De positive effektene synes å være altomfattende: kroppslig/sanselig, helsemessig, sosialt, når det gjelder utvikling av følelses- og fantasiliv, opplevelse av tilhørighet, personlig identitet og konsentrasjonsevne.

I deLillos’ nye låt ligger det et vemod; barna vet ikke lenger hva «epleslang» er.

Hvor er rampestrekene?

Men deLillos-sangen «Aldri Epleslang» handler ikke om at barn må bli sunnere og være mer ute i naturen. Lars Lillo Stenberg synger om leken i gatene. Om rampestrekene. Det er epleslang, ringe på og stikke av, knuse en rute. For det ligger en kreativitet også i bøllingen.

Mange foreldre vil nok kjenne seg igjen i denne låta. Men mange vil også tenke at barna deres får i pose og sekk: både digital kompetanse og friluftsaktiviteter. Da skal man ikke glemme at det er mange barn som vokser opp i moderat fattigdom, som ikke har venner, og som ikke har foreldre som kan legge til rette for utelek og -aktiviteter, selv ikke i den kommende sommerferien.

Mange av disse kan bli sittende foran en skjerm, mens det kanskje hadde vært bedre om de kunne reke gatelangs i stedet.

I deLillos’ nye låt ligger det et vemod; barna vet ikke lenger hva «epleslang» er. Det har blitt et ord fra fortiden.

Jeg hadde også en datamaskin i min barndom – en commodore 64. Men når jeg tenker tilbake på barndommen, så er ikke timene foran denne jeg har de beste minnene fra. Mest gøy hadde vi når vi lekte ute og lekte sammen, og fant på så mye rart, akkurat som Lars Lillo Stenberg synger i låta.

Hver uke kobler Knut Schreiner musikk med politikk og aktualiteter i «Ytring» på P2 søndag kl. 11. Schreiner er musikkredaktør i Tidal, musiker (kjent fra band som Kåre and the Cavemen, Euroboys, Turboneger) og kultursosiolog.