NRK Meny
Kronikk

Fyllekjøring er livsfarlig uansett hvem du er

Jeg er allerede lei av Northug-omtalen. Men debatten om fyllekjøring er viktig. For vi er sjeldent så sårbare som når vi ferdes i trafikken. Det har jeg fått føle på kroppen.

Bil

Hvordan kan vi forvente at russen skal holde seg unna russebilene sine allerede etter den første pilsen hvis vi som samfunn finner unnskyldninger når kjendiser kjører i fylla, spør kronikkforfatteren. Bildet er et illustrasjonsfoto.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Da jeg var 14 år havna familien min i en trafikkulykke. På vei fra Norway Cup til sørlandsferie skjena en møtende bil plutselig over i vår kjørebane. Sjåføren hadde sovna bak rattet. Det smalt, midt på E18.

Heldigvis kom alle fra det uten alvorlige skader. Det kunne gått uendelig mye verre. Det er langt fra alle som overlever frontkollisjon på en motorvei. Jeg var heldig, og slapp unna med en kronisk nakkeskade.

LES OGSÅ: Northugs valg: Skikonge eller partykonge?
LES OGSÅ:
NIF tilbyr Northug krisehjelp

Må kunne stole på hverandre

Det som er så blodig urettferdig i trafikken er at det ikke er nok at du selv gjør alt riktig. Det er ikke nok at du selv følger alle regler, alltid er uthvilt og aldri kunne finne på å kjøre med alkohol i blodet. Du er avhengig av at alle andre også oppfører seg fornuftig. Det er ikke nok at du er verdens beste sjåfør. Du kan likevel ha uflaks, og møte en annen sjåfør som har promille, sovner bak rattet eller foretar en hasardiøs forbikjøring.

Selv om min mor var våken, edru, holdt fartsgrensa og er en erfaren sjåfør var ikke det nok til å avverge en ulykke da vi plutselig møtte en sovende sjåfør.

Det er ikke nok at du selv følger alle regler, alltid er uthvilt og aldri kunne finne på å kjøre med alkohol i blodet.

Mina Finstad Berg

Om vi skal kunne ferdes trygt i trafikken er vi avhengig av å kunne stole på hverandre. Vi må kunne stole på at de vi møter på veiene er uthvilte og edru. At de overholder de reglene vi har lagd for å gjøre trafikken så trygg som mulig. Ulykker kan også skje uten at noen av sjåførene har gjort noe feil. Man kan ha uflaks. Men vi skylder hverandre å eliminere så mange risikofaktorer som mulig. Og rus er kanskje den største risikofaktoren av alle.

Farlig å bagatellisere fyllekjøring

Jeg merker jeg blir forbanna av å høre om folk som kjører i fylla. De utsetter ikke bare seg selv for fare. De setter også alle andre som er ute i trafikken i livsfare. Enhver fyllekjøring er en potensiell katastrofe. En potensiell begravelse. Kan ende med å lenke noen til rullestol eller smerter for resten av livet.

Hvordan kan vi forvente at russen skal holde seg unna russebilene sine allerede etter den første pilsen hvis vi som samfunn finner unnskyldninger når kjendiser kjører i fylla?

Mina Finstad Berg

Å bagatellisere fyllekjøring er farlig. Det sender ut potensielt livsfarlige signaler. Hvordan kan vi forvente at russen skal holde seg unna russebilene sine allerede etter den første pilsen hvis vi som samfunn finner unnskyldninger når kjendiser kjører i fylla?

Jeg er ikke så opptatt av Northug, han får sone sin straff som alle andre. Men jeg er opptatt av hvilken beskjed som sendes ut til ferske sjåfører.

FØLG DEBATTEN: NRK Ytring på Facebook

40 er 40 for mange

I 2013 omkom 190 personer i trafikken, et betydelig høyere antall enn i 2012. I 2012 meldte SSB om 699 personer som ble hardt skada i veitrafikkulykker. Så langt i år har 40 personer mistet livet. Det er færre enn på samme tidspunkt de tre siste årene, men det er likevel 40 for mange.

Mye kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten. Vi kan senke fartsgrensene på utsatte strekninger, bygge midtrabatter og utbedre dårlige veier. Men det holder ikke hvis vi ikke også jobber for å få fornuftige og ansvarlige sjåfører. Vi har alle et felles ansvar for å ikke sette andre mennesker i fare. Det gjelder uansett alle, uavhengig av om man er våryr russ, pensjonist, familiefar eller idrettshelt.

Enhver uoppmerksom sjåfør er en fare for menneskene rundt, enten du heter Petter Northug eller Ola Nordmann.