Hopp til innhold

Skaper gigantisk undersjøisk internettverden

Flere titusen kunstnere og animatører fra hele verden går sammen for at du skal kunne ta del i livet under vannet - uten å bli våt.

The Blu

I den brukerskapte undersjøiske simulatoren 'The Blu' kan du selv kjøpe eller spare opp poeng til å eie din egen hai eller gullfisk.

Foto: www.theblu.com

Det er ikke et spill. Det er heller ikke en animert film eller et sosialt nettverk.

«The Blu» er ifølge skaperne en helt ny underholdningsform som tar elementer fra alle disse tre og skaper et globalt samarbeid basert på kunstnerisk utfoldelse og historiefortelling.

Flere titusen skapere

Utviklingsselskapet Wemo Media har knyttet til seg toppanimatører fra blant annet filmene Avatar og Tron for å få fart på det ambisiøse prosjektet, som nå ligger ute som betaversjon på The Blus hjemmeside.

– Da jeg jobbet med filmen Avatar, var vi rundt hundre animatører. Det var en kjempesatsning, sier Andy Jones, som vant Oscar som animasjonsdirektør i fjorårets store sensasjonsfilm.

– The Blu, derimot, representerer en mulighet for å samarbeide med flere titusen utviklere og animasjonskunstnere fra hele verden. Du kan bare se for deg mulighetene.

Jones er nå del i skapelsen av en undersjøisk, interaktiv verden der hver unike art og territorium er et resultat av arbeid fra digitale artister og utviklere fra hele kloden. «The Blu» er mer eller mindre enn digital gjenskapelse av havets økosystem, fra Nord-Amerika til Asia - og alt imellom.

– Konseptet med et globalt miljø som vokser av seg selv ved hjelp av sosial interaktivitet, er en veldig omfattende og stor idé. Noe slikt har aldri blitt gjort før, sier Jones i presentasjonsvideoen (under).

VIDEO - Slik vil «The Blu» vokse fram:

Åpent for alle

I dette farvannet skal både du og jeg og alle kunne farte rundt og utforske. Alt du trenger er en vanlig nettleser.

– Dette er designet til å kunne kjøres på de aller fleste hjemme-PCer. Likevel vil det uten tvil være det beste du noen gang har sett på nettet, lover «The Blu»s tekniske utvikler, Tamar Zeithlian.

For mannen i gata er det hovedsaklig utforskningen som står i sentrum av opplevelsen. Man navigerer gjennom det undersjøiske landskapet og observerer de brukerdesignede vesenene.

Skap din egen fisk

Du kan klikke på hver enkelt skapning, og ved å "samle" en hel gruppe individer fra et bestemt område får man et eget vesen til odel og eie.

Dette kan du selv bestemme over, gi navn til, slippe løs i havet eller overvåke i et virtuelt akvarium. Ved å klikke på ulike arter får du kjappe fakta, navn på eier og kontaktmuligheter.

Du kan nemlig også kjøpe deg en fisk eller hva det skulle være. Med helt vanlige penger, eller med opptjente poeng kan du by på designene. Skaperen får sin del av kaka, mens en del går til spesifikke prosjekter innen ivaretakelse av livet i havet.

Globalt utstillingsvindu

Alle som har nye designer eller noe å komme med kunstnerisk kan få dette vurdert, med direkte tilbakemeldinger fra de profesjonelle partnerne, mange av dem Oskar-vinnere, som Andy Jones fra Avatar. Alle nye arter blir utvalgt av profesjonelle.

Blir det du har skapt godkjent for programmet, får du betalt for det du lager. Prosjektet vil dermed kunne fungere som et gigantisk internasjonalt utstillingsvindu karriéremessig, i og med at hver enkelt bruker oppretter sin egen profil i nettverket.

– Dette vil altså ikke bare være en unik mulighet til å observere den undersjøiske verdenen, men også en sjanse til å være med å skape den, sier National Geographic-fotograf og regissør for den oskarvinnende dokumentaren The Cove (2009), Louie Psihoyos, som også er samarbeidspartner i prosjektet.

«The Blu» er for øyeblikket kun tilgjengelig i en lukket testversjon, der du trenger en invitasjon for å prøve ut plattformen.