Milliardærer vil utvinne sjeldne metaller på asteroider

– En asteroide på 500 meter i diameter kan inneholde mer platinametall enn det som har blitt utvunnet på Jorda gjennom menneskets historie, sier grunnleggeren av pionérfirmaet.

Asteroide

De asteroidene som befinner seg nærmest Jorda kan få hyppige besøk i framtida.

Et konsept med robotfartøy som finner drivstoff, platina og gull på asteroider kan høres ut som en fjern framtidsvisjon.

Men for Planetary Resources begynner planene å bli konkrete. Sjefsingeniør i firmaet, Chris Lewicki, sier følgende til NBC (sitatet gjør seg best på engelsk):

– Everything is science fiction right up to the point that it's science fact.

Titanic-skaper med på laget

James Cameron

James Cameron har hatt massiv suksess med filmer som Avatar, Titanic, Terminator og Aliens. Nå vil han gjenskape suksessen i verdensrommet.

Foto: Dan Steinberg / Ap

For å kunne planlegge prosjekter som det Planetary Resources driver med, trengs det penger - mye penger.

Det virker ikke å være noe problem for firmaet som har særdeles tunge investorer i ryggen.

Google-sjefene Larry Page og Eric Schmidt er med på finansieringssida, det samme er filmskaper James Cameron (Titanic, Avatar, Terminator) og eiendomsmilliardæren Ross Perot jr.

– Tenker langsiktig

I første omgang vil det Seattle-baserte firmaet sende opp forholdsvis billige teleskoper som kan lete etter asteroider det vil være verdt å ta en nærmere titt på.

Disse teleskopene skal være en drøy halvmeter lange, og veie noen titalls kilo. Ifølge Planetary Resources vil de koste under 10 millioner dollar (57 millioner norske kroner).

– Vi tenker langsiktig. Vi forventer ikke å tjene masse penger med en gang, det kommer til å ta tid, sier Eric Anderson - en av de de to grunnleggerene av Planetary Resources - til Reuters.

Pengene kan derimot strømme inn når firmaet etterhvert avanserer fra observasjon til innhøsting. Planen er å utvinne sjeldne metaller som for eksempel platinametaller fra asteroidene som er nærmest Jorda.

– En 30 meter lang asteroide kan inneholde platina til en verdi av 50 milliarder dollar (286 milliarder kroner). En asteroide på 500 meter i diameter kan inneholde mer platinametall enn det som har blitt utvunnet på Jorda gjennom menneskets historie, sier den andre grunnleggeren, Eric Diamandis.

Verdensrommets bensinstasjoner

Planetary Resources planer stopper ikke med gruvedrift på asteroidene. Hovedmålet er å sette opp en infrastruktur der asteroider fungerer som "bensinstasjoner i verdensrommet".

– Vannholdige asteroider vil bidra voldsomt til storskala utforskning av solsystemet. Det kan brukes til hydrering, men kan også brytes ned til oksygen og hydrogen, luft man kan puste i, og rakettdrivstoff, sier Anderson.

Diamandis påpeker at jakten på ressurser historisk sett har vært det som har fått mennesker til å gjøre svære investeringer - europeernes jakt på krydder, eller de amerikanske nybyggernes jakt på gull, olje og land.

– Alt vi verdsetter på Jorda - metaller, mineraler, energi, landområder og vann - finnes i tilnærma ubegrensa mengder i verdensrommet.

– Spennende og fremtidsrettet

Knut Jørgen Røed Ødegaard kaller prosjektet "spennende og fremtidsrettet".

– Bygging av større strukturer i rommet og på asteroider, Månen eller Mars vil dra stor nytte av gruvevirksomhet og mineralutvinning i rommet siden man slipper å skyte disse stoffene opp fra Jordens overflate, sier han til NRK.no.

Han forteller at han har venta på at noe slikt skulle skje siden det finnes såpass store mengder verdifulle og nyttige mineraler og stoffer på asteroidene.

– Det er mange som har vært interessert i slik utvinning tidligere, men dette er blant de første konkretiserte planene jeg har sett.

Ødegaard trekker også fram vann som en nøkkelfaktor.

– Det med utvinning av vann til bruk for andre prosjekter er også veldig viktig siden vann er en problematisk ressurs i rommet. Det kan kreve mye mindre energi å frakte vann fra asteroider enn fra Jordens overflate.

Riksastronomen påpeker at vi trolig står foran en eksplosjon når det gjelder privat virksomhet i verdensrommet.

– De statlige organisasjonene vil antagelig fortsatt lede større forskningsprosjekter og storstilte planer som lange reiser og bosetninger på Månen og Mars, men private vil gjøre både turisme og mineralutvinning til omfattende virksomheter i rommet.