NRK Meny
Normal

Vil ha Skytran framfor felles Universitets-campus

En Skytran-linje fra Dragvoll til Gløshaugen kan løse lokaliseringsstiden for NTNU i Trondheim. Det mener i alle fall teknologiforsker Trond Andresen.

Andresen presenterer Skytran
Foto: NRK

- I årevis har Universitetet i Trondheim diskutert lokalisering. Skytran er et alternativ for å knytte de to campusene, univesitetssykehuset og Trondheim sentrum sammen, mener Trond Andresen. Han er amanuensis i teknisk kybernetikk ved NTNU og ivrer for at denne type transportløsninger er framtida.

LES: Slik fungerer Skytran

 

Virituell campus

 

- Dette blir et fantastisk system som vil danke ut alle andre måter å bevege seg mellom disse områdene, sier han bestemt. 

Han mener Skytran kan bidra til å skape en virituell campus. Da vil de to delcampusene på Dragvoll og Gløshaugen kunne knyttes nærmere sammen uten at en trenger å flytte et eneste bygg.

- Her ved NTNU har vi det fremste teknologiske miljøet i Norge, og vi bør derfor være i front på å tenke nye alternative transportløsninger, mener Andresen.

 

- Framtidas løsninger

 

Sammen med to av gründerne bak Skytran, Christopher Perkins og John Cole, presenterte han for noen måneder siden sin visjon for studentene ved teknisk kybernetikk på NTNU. Selv om Skytran ennå ikke er realtisert, mener de tre at dette kan være framtidas transportløsning også i større skala. 

- Vi mener Skytran også kan bygges på lengre strekninger, som for eksempel mellom Trondheim og Oslo. Vi kan bygge hundrevis av stasjoner på veien, gjerne en i hver eneste lille landsby, sier Christopher Perkins. 

Han mener Skytran er en langt bedre løsning enn høyhastighetstog på lange strekninger. 

- Vårt system er blant annet langt billigere. Byggekostnadene er faktisk bare en tidel av de for høyhastighetstog, sier Perkins. 

LES OGSÅ: - Høyhastighetstog er et blindspor

 

Skytran stasjon

Slike Skytran-stasjoner kan i framtida bli å se på Dragvoll og Gløshaugen i Trondheim

Foto: Unimodal Inc