Hopp til innhold

Justin Timberlake vil gjøre TV-titting sosialt

LAS VEGAS (NRK.no): Panasonic vil gjenopplive det utdøende nettsamfunnet Myspace ved å flytte det over til TV-mediet.

Las Vegas: Helge Carlsen og Erlend Lånke Solbu
Foto: NRK

På selskapets pressekonferanse under CES i Las Vegas mandag kunne Panasonic fortelle at de nå blåser liv i Myspace.

Nettsamfunnet har opplevd en massiv medlemsflukt etter at Facebook tok av for fullt.

Overgangen fra nett til TV gjør at TV-seerne kan se hva vennene ser på TV, hvilke TV-programmer som er mest populære i venneflokken og diskutere programmene mens de ser på dem.

Popartisten Justin Timberlake var hentet inn for å kaste glans over forsøket på å redde nettsamfunnet hvor han gikk tungt inn på eiersiden i fjor sommer.

Video Justin Timberlake i Las Vegas

NETT-TV: Justin Timberlake presenterer Myspace, nå gjenfødt på tv.

– Dette er videreutviklingen av en av våre største oppfinnelser, TV-en. Nå trenger vi ikke lenger samles rundt den samme for å oppleve det sammen, sa Timberlake.
Ifølge selskapet vil tjenesten bli tilgjengelig på nye TV-apparater i løpet av våren.

London-OL i 3D

USA-direktør for det japanske elektronikkselskapet Joseph M. Taylor innledet mandagens pressekonferanse på CES i Las Vegas med å understreke at selskapet gjør mer enn å produsere TV-er.

Likevel var det TV-nyhetene som dominerte presentasjonen av selskapets satsinger for 2012.

– Jeg fikk rett i fjorårets spådom om at 3D-TV ville bli stort i 2011. I år er jeg overbevist om at 3D-innhold vil bli mer utbredt, sa Shiro Kitajima, som er sjef for forbrukerelektronikk i Panasonic.

Og Panasonic gjør sitt for å bidra til at spådommen går i oppfyllelse. Blant annet har de inngått en avtale med TV-kanalen NBC om å produsere og sende 200 timer fra sommer-OL i London i 3D.

Det er riktignok bare amerikanske TV-tittere som kan glede seg over synkronsvømming og rytmisk sportsgymnastikk i tre dimensjoner, bekrefter Joseph M. Taylor overfor NRK.no.

«Content is king»

Joseph M. Taylor

Toppsjef i Panasonic Joseph M. Taylor sier til NRK at de vil fokusere mer på innhold i tillegg til teknologi.

Foto: Helge Carlsen / NRK

Selskapet satser i likhet med sine konkurrenter stort på Smart-TV og har inngått samarbeid med Miramax og Disney for å tilby film og underholdningsinnhold gjennom fjernsynet.

Disney skal også lansere e-tegneserier via Panasonics smart-TV-er kalt Smart Viera. Ifølge selskapets folk skal dette skape en ny arena for lesetrening for barn.

– Barn og foreldre kan kommunisere med hverandre på en mye bedre måte, påstår selskapet som dermed forsøker å avskaffe den gode gamle lesestunden på mammas fang.

Panasonic sier de har tatt inn over seg at det ikke bare holder å lage flest mulig avanserte TV-apparater så lenge innholdet er begrenset.

– Vi må bare fortsette å utvikle oss og se hvordan vi kan levere mer innhold. Content is king, sier Taylor til NRK.no.

Fjernkontrollens død?

LG hadde tidligere på dagen vist fram sin nye 55 tommer store OLED-TV.

Dette er samme type skjermteknologi som brukes i moderne smarttelefoner, noe som etter sigende skal gi enda bedre oppløsning på TV-bildene. Det forutsetter riktignok at TV-kanalene kan levere av en slik kvalitet at teknologien kommer til sin rett.

Samsung svarte umiddelbart på utfordringa og lanserte UNES 8000 - en like stor variant som benytter seg av det de selv kaller super-OLED.

Samsungs Super Oled

Samsung svarer på LGs Oled-tv med en 55 tommer stor Super Oled-tv.

Foto: Julie Jacobson / Ap

Denne teknologien skal - ifølge Samsung - bidra til dypere kontraster og mer detaljrikdom.

Samsungs nye smart-TV kan styres både av stemme og bevegelse, og har et innebygd HD-kamera.

Du kan fortelle TV-en din hvilken kanal du vil se på, og bla gjennom de ulike applikasjonene ved hjelp av hånda selv om du ikke holder i fjernkontrollen.

– Skift TV sjeldnere

Designet er det fint lite å si på, det syltynne apparatet har en blank sølvfinish, og står på en U-forma fot.

Prisnivået ble ikke antyda, men det er nok forholdsvis trygt å spå at denne ikke blir allemannseie når den kommer på markedet i andre halvdel av 2012 - UNES 8000 kommer til å koste flesk.

60 prosent av årets modeller vil ha 3D-funksjon, og selskapet lanserer også en god del 3D-innhold gjennom sin Mediahub-tjeneste.

Boo-keun Yoon i Samsung lovte at programvaren i TV-apparatene deres skal oppdateres hyppigere, noe som gjør at folk slipper å kjøpe TV like ofte som de gjør i dag.

Samsung kunne også presentere en ny babycall med kamera som gjør at du kan sjekke hvordan poden har det via mobiltelefon eller nettbrett.

Først med Google TV

Sony valgte å kjøre 3D-show og stjernevisitt fra Will Smith som skulle promotere den nye Men in Black-filmen.

Sony-sjef Kaz Hirai kunne også stolt fortelle at de som første selskap lanserer en Google TV.

Sony 3D-tv

Sony hadde også fokus på tv, og ikke minst 3D på sin pressekonferanse mandag,

Foto: STEVE MARCUS / Reuters

Google TV er nok en form for internett-TV, hvor TV, Internett og småprogrammer kombineres.

TV-en skal leveres med en fjernkontroll som blant annet har mulighet for stemmesøk, opplyser selskapet.

NRK.no er på plass i Las Vegas hele uka, og gir deg alt du trenger å vite om verdens største forbrukerteknologimesse - CES 2012.