Hopp til innhold

Verdens første trådløse el-sykkel

Sykler med hjelpemotor har rullet inn over Norge de siste årene. Nå kan du få en sykkel uten at kabler er i veien.

Shadow ebike

Canadiske Daymak lanserer sin nye trådløse el-sykkel som verdens første av sitt slag.

Foto: daymark.com

De fleste elektriske syklene på markedet har en rekke kabler som går mellom motor, batteri, pedaler og styrekontroll.

Disse kan komme i veien for syklingen, men tiden med forstyrrende kabler er nå over.

Shadow Ebike er den første elektriske sykkelen som har kjørekontrollen i forhjulet sammen med motoren, et litiumbatteri, en USB port, en ladestasjon og et LED-display.

De fleste andre el-sykler på markedet har batteriet bak på sykkelen.

- Nordmenn vil ha skjerm og bagasjebrett

Men fagkonsulent i Syklistenes Landsforening, Svein Fagervold, blir ikke tent av å se bilder av den nye, canadiske sykkelen. Han liker blant annet ikke sykkelens design.

- Rammen ser ikke ut til å ha gode sykkelegenskaper. Jeg tror de som velger å kjøpe el-sykkel vil ha en funksjonell og praktisk sykkel med skjermer og bagasjebrett.

Han liker heller ikke at sykkelen har demping foran og bak.

- Demping veier mer, koster mer og trenger mye vedlikehold for at dempefunksjonen skal opprettholdes.

Shadow Ebike

Den nye elsykkelen er utstyrt med demping foran og bak.

Foto: Daymak

Gaffelen er spesialdesignet for å romme all teknologien som ligger inne i forhjulet.

Og den trådløse teknologien innebærer altså at sykkelen ikke har kabler som går mellom kjørekontrollen, motoren og batteriet som ofte ligger langt unna de andre funksjonene.

- Teknologien er spennende, men den må testes før man kan felle noen dom. Og jeg har aldri vært plaget av kabler når jeg har syklet på elektrisk sykkel, sier Fagervold til nrk.no.

Svein Fagervold

Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening blir ikke tent av den nye sykkelen.

Foto: privat

Kan lade mobiltelefonen

Sykkelens USB port betyr at du kan lade for eksempel mobiltelefonen din. Hjulet lagrer elektrisitet som er produsert av at du sykler. Det betyr at jo mer du sykler, jo mer kan du lade telefonen når du stopper.

- Dette er vel litt dill, jeg tror mobiltelefonen overlever sykkelturen. Batterikapasiteten på sykkelen er ikke så god, sier Fagervold.

Sykkelens litiumbatteri har en spenning på 36 V som det tar 4-5 timer å lade opp, og du kan velge mellom en motor på 250 W eller 350 W.

Den kjører i maks 38 kilometer i timen og du kan kjøre mellom 20-25 km bare ved å bruke motoren, nesten dobbelt så langt hvis du bruker pedalene også.

- Prisen eneste minus

Men om nyvinningen innen elektriske sykler ikke imponerer ekspertene på sykler, så har den imponert de som er glad i ny teknologi og nye dingser. Blant annet har sykkelen fått omtale på gizmodo, som er en tekno-blogg med fokus på dingser.

- Det eneste problemet jeg ser med sykkelen er prisen, og kanskje fargen, skriver Kat Hannaford på gizmodo.com.

I Canada er prisen 2000 dollar, men den vil bli nok bli mye dyrere dersom den kommer til Norge.

- Elsykler i vinden

- Blir sykkelen for dyr mister den appell, sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Rune Gjøs til nrk.no.

Hittil har prisen på el-syklene vært ganske høy, men nå har de blitt rimeligere og kan kjøpes i de fleste store sportsbutikker i landet. I Europa har elsyklene slått godt an.

- El-sykler er i vinden, jeg tror det blir mer utbredt i Norge i tiden fremover, sier Gjøs.

Men det er ikke sikkert den nye trådløse modellen finner veien til de tusen hjem.

- Jeg ville i alle fall heller kjøpt en av de andre elektriske syklene som er på markedet, sier fagkonsulent Svein Fagervold.