NRK Meny
Normal

Unik oppdagelse i verdensrommet

NASA Kepler-teleskop har oppdaget et planetsystem 2000 lysår unna jorden som kan hjelpe forskerne til å forstå mer av hvordan vårt eget solsystem ble dannet.

kepler-11

Astronomer har for første gang oppdaget et annet solsystem som har mer enn én planet i bane rundt stjernen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Dvergstjernen Kepler-11 er den mest komplette stjernen astronomer har oppdaget som har mer enn én planet i bane rundt seg, skriver NASA på sine hjemmesider.

Den sol-lignende stjernen ligger 2000 lysår unna jorden, og har hele seks planeter kretsende rundt seg i bane. Fem av disse er nærmere Kepler-11 enn vår nærmeste planet, Merkur, er til solen.

Les også: Nå skal 13 000 antenner søke etter utenomjordisk liv

Første av sitt slag

kepler 11

Slik ser Kepler-11s planetsystem ut i forhold til vårt eget. Alle planetene ville gått innenfor Merkur og Venus hvis vi flytter banene over til vårt eget solsystem.

– Dette planetsystemet er fantastisk. Det er utrolig kompakt og flatt, og et overraskende stort antall store planeter som kretser nært solen. Vi visste ikke en gang at slike systemer kunne eksistere, sier planetforsker Jack Lissauser ved NASAs forskningssenter.

I og med at dette er det første planetsystemet av sitt slag som astronomene har oppdaget utenom vårt eget solsystem, er det umulig å fastslå for forskerne om det er normalt eller unormalt for stjerner å ha flere planeter i bane rundt seg.