NRK Meny
Normal

Tror orangutanger ljuger om størrelsen

En gruppe forskere har nylig funnet ut at orangutanger bruker hendene til å endre stemmen sin. Effekten er at de virker større og mer imponerende enn de er i virkeligheten.

Orangutang

Forskerne mener orangutanger bevisst fordreier stemmen for å lure andre. Arkivbilde.

Foto: TIM CHONG / Reuters Creative

I studien som nylig ble publisert i Journal of Experimental Biology, la forskerne fra Nederland, Belgia og Storbritannia merke til at en gruppe orangutanger formet hånda som en kopp foran munnen og lagde en slags kysselyd.

Dette var først og fremst i situasjoner da de skulle advare om at et rovdyr var i nærheten.

Dersom forskerne kan bevise at apene gjør dette bevisst for å lure andre til å tro at de er større enn de er, kan dette være et tegn på et slags tidlig språk, der apene med vitende vilje fordreier lyden de lager for å endre meningsinnholdet, skriver BBC.

– Liten, men viktig brikke

Ifølge forsker Bart de Boer fra Universitetet i Brussel bruker orangutangene hendene som en forlengelse av leppene. Resultatet blir en dypere stemme, som minner om stemmen til større aper.

– Så de gjør ikke dette uten grunn. Det får dem til å virke mer imponerende, hevder de Boer overfor den britiske kringkasteren.

Forskeren innrømmer at det fortsatt gjenstår en del undersøkelser før han kan si seg helt sikker i sin sak, men holder fast ved at dette er en liten, men viktig brikke i et større puslespill.

– Dette er begynnelsen. Språkevolusjonen er ikke et uløselig mysterium. Disse apene er helt tydelig i stand til å gjøre mer enn vi så for oss, sier han.