Har funnet ut hva som er best av morgentrening og kveldstrening

Skal du få unna treningen på morgenen? Eller bør du heller vente til kvelden? Det ene alternativet er best for å holde kolesterolet og blodsukkeret i sjakk.

Gutter og jenter trener styrke på et treningssenter i Trondheim.

NÅR BØR DU TRENE? Om du kan velge, viser resultatene i en ny studie en klar anbefaling.

Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK

– Det vi ville finne ut, var hvordan man best kan kompensere et fettrikt kosthold gjennom trening. Om det betyr noe når på døgnet man gjør treningen.

Det sier NTNU-forsker Trine Moholdt.

Hun står bak en studie gjort på en gruppe australske menn. Alle var friske, men hadde litt for mye fett på kroppen.

Fettrik diett

– Vi ga deltakerne i studien mat som eggerøre, pølse og pannekaker. Egentlig ganske normal mat, men med mye fett. Av den totale mengden energi de fikk, kom 65 prosent fra fett, forklarer Moholdt.

Deltakerne spiste den fettrike dietten i 11 dager. Fem dager ut i studien, ble gruppen delt i tre.

  • Den ene delen ble satt til å trene klokken 06.30.
  • Den andre til å trene klokken 18.30.
  • Den tredje trente ingenting.

Én av gruppene fikk klart best treningseffekt.

Treningsstudie

OVERVEKTIGE MENN: Både matinntak og aktivitet for deltakerne i studien var nøye kontrollert av forskerne.

Foto: privat

Trening på kvelden senker hjerterisiko

– Helseeffekten er enda bedre ved trening på kvelden enn om du gjorde det samme på morgenen, sier Moholdt.

De så at kveldstrening har flere gevinster. Det så de på blodsukkerreguleringen og LDL-kolesterolet, som er forbundet med økt risiko for hjertesykdom.

Den fettrike kosten økte nivået av LDL-kolesterol hos alle gruppene.

Men trening på kvelden senket LDL-nivået. Morgentrening viste ingen forskjell fra gruppen som ikke trente.

Trine Tegdan Moholdt

STUDIE FRA AUSTRALIA: Trine Moholdt fra NTNU ledet studien, som ble gjennomført i Melbourne.

Foto: Karl Joergen Marthinsen / Karl Joergen Marthinsen

– Vi undersøkte også en del andre metabolitter, som også viste det samme. Effekten var best med kveldstrening.

Hvorfor er det slik? Forklaringen ligger i hvordan kroppen påvirkes av den naturlige døgnrytmen vi har.

Ikke for toppidrettsutøvere

For de fleste er blodsukkerreguleringen bedre tidlig på dagen.

Moholdt sier at målet med studien var å finne ut hvordan gevinsten av trening kan optimaliseres. Hun påpeker at de rettet seg mot vanlige folk – ikke toppidrettsutøvere.

– Høyt blodsukker gjennom natta er en risikofaktor, spesielt for dem som sliter med overvekt. Blant dem som trente på kvelden, var blodsukkerreguleringen bedre gjennom natta enn hos dem som trente på morgenen.

Men før du snur helt om på treningsrutinene dine, vil Moholdt si noe viktig:

– Trening er bra uansett tid på døgnet.