Ti på topp av nyoppdaga dyrearter

På årets toppliste over nyoppdaga dyrearter finner vi blant annet en sevlysende kakerlakk, ei ape med knallblå rumpe og verdens minste fiol.

For sjette år på rad har International Institute for Species Exploration (ISE) ved Arizona State University utarbeida ei topp 10-liste over nyoppdaga dyrearter.

Størst, minst, lengst og raskest

ASU utarbeider lista sammen med en gruppe taksonomer. Bidragsyterne bestemmer selv hvilke kriterier som skal settes for at en art skal gjøre seg fortjent til en plass på lista.

Ofte har de utmerka seg ved å være størst, minst, lengst eller raskest på et eller annet vis.

Eventuelt kan de ha et humoristisk eller interessant navn, ha merkelige egenskaper, eller eksistere på overraskende steder.

– Å plukke ut de ti liste-artene fra så forskjellige livsformer som bakterier, sopp, planter og dyr er vanskelig. Vi må finne en likevekt mellom de forskjellige kriteriene, sier biolog Antonio Valdecasas til ASU.

Den mest Jord-lignende planeten

Quentin Wheeler er grunnleggeren av taksonomgruppa, og påpeker at det fortsatt er mange uoppdaga arter der ute.

– Vi har identifisert omtrent to millioner av det vi tror er tolv millioner levende arter. Og da regner vi ikke med mikroorganismer, sier han til ASU.

Wheeler forteller at det blir oppdaga rundt 18.000 nye arter hvert år, men mener at vi bør få opp tempoet.

–Jeg håper vi kan oppdage ti millioner arter de neste 50 årene. Det vil gi oss mange flere muligheter når det gjelder ei bærekraftig utvikling og bevaring av artsmangfold.

Han mener at vi - når vi bruker så store ressurser på å lete etter Jord-lignende planeter - også bør prioritere utforsking av det biologiske mangfoldet på den mest Jord-lignende planeten av dem alle - Jorda.

– Jeg vet ikke hva som forbløffer meg mest - alle de nye artene vi oppdager hvert år eller uvitenheten vi viser når det kommer til bevaring av artsmangfold.