Stor dino hadde minihjerne

Stor dinosaur på 15 meter funnet i Spania hadde hjerne på størrelse med en tennisball.

Dino

Illustrasjon av hvordan Ampelosaurus sp. kan ha sett ut, med 3D-rekonstruksjon av hjernen inntegnet.

Foto: O. Sanisidro

Den tilhørte en gruppe planteetende dinosaurer som rommer noen av de største landlevende dyra verden har sett.

Denne krabaten, en ampelosaur, hadde imidlertid en hjerne som ikke var stort større enn en tennisball.

Forskere har laget avtrykk av dino-hjernen etter at hodeskallen ble funnet i Spania i 2007. Skallen ble funnet da det skulle bygges en ny bane for høyhastighetstog mellom byene Madrid og Valencia.

70 millioner år

I samme område ble det funnet en mengde fossiler av dinosaurer, krokodiller og andre dyr og planter fra om lag 70 millioner år siden.

Ampelosauren levde av å spise planter og hadde lang hals og hale og kan ha vært 15 meter lang.

Den tilhører en gruppe dinosaurer, sauropodene, som allerede hadde utviklet seg i 160 millioner år da var mann trakk sitt siste sukk.

Ikke prioritert

På disse 160 millioner år sto ikke utvikling av en større hjerne i høysetet.

- Økt hjernestørrelse ble ikke favorisert i løpet av sauropodenes evolusjon, sier Fabian Knoll ved Spanias National Museum of Natural Sciences i en pressemelding.

Knoll er en av forskerne bak den nye studien, som er å lese i tidsskriftet PLOS One.

Balanse

Ved å studere de ulike delene av hjernen og andre deler av hodet fant forskerne at den hadde et veldig lite indre øre. Det indre øret rommer balanseferdigheter.

Funnet tyder på at den var lite flink til raske bevegelser med øynene og heller ikke var i stand til raske bevegelser med hodet og nakken.

Fra før er bare en art i slekten Ampelosarus kjent, funnet i Frankrike. Forskerne sier at den spanske dinosaurusen kan være samme art som den franske. Den kan også være en ny art som representerer en nær slekting på slektstreet.