NRK Meny

Stjernemoldvarpens ekstreme snute

Stjernemoldvarpen er en av planetens rareste skapninger. Nå viser det seg at den også har en stjerneformet struktur i hjernen.

Stjernemoldvarp

Stjernemoldvarpen spiser raskere enn noe annet pattedyr, har verdens mest følsomme snute.

Foto: Ken Katina

Stjernemoldvarpen er omtrent tjue centimeter stor og lever som andre moldvarper stort sett under jorda. Den har store frambein som den bruker til å spa unna jorda når den graver seg fram. De fleste moldvarper spiser mark og andre dyr som beveger seg sakte.

Denne moldvarpen lever i det nordlige USA og Canada og jakter i mørke vann og mudd etter insekter og biller som beveger seg raskt. Da må den både «se» byttet i mørket og reagere raskt. Det er den spesielle snuten spesialutviklet til å klare.

Petter Bøckman

Petter Bøckman er zoolog ved Naturhistorisk museum.

Foto: Karsten Sund

– Den stjerneformede snuten fungerer nesten som øynene våre, forklarer zoolog Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum ved UiO.

– For å jakte i stummende mørke er den avhengig av å få sanseopplevelser i sanntid, slik vi får med øynene våre.

Når den beveger seg, snur den rundt på snuten omtrent som vi beveger øynene våre. Den danner seg da et bilde av omgivelsene sine, og kan reagere lynraskt.

En stjerne i hjernen

Nå har nevrolog Kenneth Catania ved Vanderbilt University i USA, studert strukturene i moldvarpens hjerne.

– Det er åpenbart blant de skapningene som ser rarest ut i verden, men da vi begynte å forstå stjernen og hvordan moldvarpens hjerne var organisert, ble det virkelig overraskende, sier Catania.

Det er ekstremt tettpakket med nervetråder i snuten, så tettpakket at det gjør den til det mest følsomme berøringsorganet blant alle pattedyr. Det gir et tilsvarende spesielt område i hjernen.

Snuten til moldvarpen er stjerneformet

Snuten er et ekstremt følsomt berøringsorgan med over 100.000 nerveceller.

Foto: Ken Catania

De oppdaget en fysisk stjerneform i hjernen til dyret som samsvarer med den stjerneformede snuten. Denne formen er en stor del av stjernemoldvarpens hjerne og gjør den i stand til å jakte raskt.

– Snutens senter i hjernen likener måten et synssenter er organisert, forteller Catania.

Verdensmester i spising

Ingen andre pattedyr vi kjenner til spiser like fort som stjernemoldvarpen. Petter Bøckman ved Naturhistorisk museum ved UiO, forklarer at hjernen bruker mye energi.

– I dette lille dyret er det et ekstremt tett nettverk av nervetråder og den har en stor hjerne i forhold til kroppen. Det krever mye energi, sier Peter Bøckman.

Selv om hjernen er en liten del av menneskekroppen bruker den hele 20 prosent av energien vår. Dersom hjernecellene ikke får energi, dør rett og slett cellene ut.

Ifølge nevrolog Kenneth Catania sine studier av hjernen, går nervesignalene også med ekstremt høy hastighet. Dyret jobber nærmest like raskt som det er fysisk mulig å sende nervesignaler.

Lukter

Om dette ikke skulle være nok enestående egenskaper, så kan den vesle moldvarpen også stille som eneste pattedyr vi vet kan lukte under vann.

Den blåser luftbobler i vannet for så å dra dem inn i snuten igjen for å lukte seg fram til byttedyr i vannet.