Hopp til innhold

Vi spiller for 190 milliarder

Dataspill er blitt super-big business. I 2006 omsatte bransjen for ca 190 milliarder kroner, noe som bringer bransjen hakk i hæl på storebror, musikkbransjen.

Mario Kart for Wii
Foto: nintendo.com

Dataspill har definitivt tatt steget ut av gutterommet og inn i stuene i de tusen hjem. I 2006 omsatte bransjen for ca 190 milliarder kroner, Til sammenligning ble det i samme tidsrom kjøpt musikk for 217 mrd kr. Spillet World of Warcraft omsetter alene for over 1 mrd i måneden og har over 10 millioner spillere. Faktisk er det i USA i USA flere som spiller World of Warcraft enn det er bønder !

Stuerent på universitetet

Spill blir nå også tatt på alvor av utdannings- og i forskningsmiljø. NTNU i Trondheim startet nylig en egen linje der studentene lærer å lage dataspill (pdf-fil) , og det har i mange år blitt forsket på spillene som fenomen, og hvordan de påvirker oss. Schrödingers katt har tidligere fortalt om spillforskeren i Volda som både er spiller og forsker på World of Warcraft i selve spillet.

SE: Dataspill er blitt stuereint

Regjeringen har også tatt bransjen inn i varmen. Kultur- og kirkedepartementet kom for få måneder siden med tidenes første Stortingsmelding om dataspill , og i 2007 gav Norsk filmfond seks millioner kroner i støtte til utvikling av norske spill.

Ikke bare for moro skyld

Spill er ikke bare underholdende tidtrøyte. Piloter har i mange år trent i simulatorer, og i både det amerikanske og norske Forsvaret både brukes dataspill til å trene soldater.

StatoilHydro vil også bruke spill til å trene opp sine operatører på oljeplattformer. De mener dette gir en mye bedre og mer realistisk læring enn ren teori i klasserommet.

SE: Dataspill er universitetsfag

Større enn Hollywood

Det har i mange år blitt laget spill av filmer, men dette er i ferd med å bli snudd på hodet. I dag lages det årlig flere storfilmer som er basert på spill. Legendariske spill som Doom, Street Fighter og Resident Evil har blitt til filmer, og spillkjendiser som Lara Croft og Super Mario har blitt representert av skuespillere på lerretet.
Spillindustrien omsetter faktisk for mer enn Hollywood-filmene, selv om det er et stykke igjen til filmindustriens totale årlige omsetning på nesten 500 milliarder kroner.

Spillkonsollen 25 år

Akkurat hva som var tidenes første dataspill er det uenighet om, men den første spillkonsollen er det ingen tvil om. Ralph Baer jobbet som TV-ingeniør på 50- og 60-tallet, og prøvebildet som ble brukt til å justere bildet minnet ham om et brettspill. Slik oppstod ideen til spillkonsollen Odyssey som ble lansert i 1972.
På 70-tallet kom også spillehallene, der man kunne bruke mye penger på såkalte arkadespill, som Donkey Kong, Pac Man og Pong. Disse fikk sin storhetstid på 80-tallet, spesielt i USA. I sin ”året i bilder”-utgave for 1982 hadde LIFE Magazine et stort utbrettbilde med de aller beste arkadespillerne, som da nærmest var blitt kjendiser. Oppslag fra Life Magazine

Etter hvert tok de personlige datamaskinene, og spillkonsoller som Commodere 64 og Amiga over, men det finnes fremdeles mennesker som vier store deler av livet sitt til arkadespillene. Noen av dem kan du møte i den svært underholdende dokumentarfilmen ”King of Kong: A Fistful of Quarters” .

Sosial spilling

Det kan virke som de siste generasjonene med spillkonsoller, som Xbox 360 og Playstation 3 nå er i ferd med å vinne over den personlige datamaskinen som spillemaskin, selv om de virkelig profesjonelle sverger til en PC.
Og den kanskje største utviklingen er at dataspill har blitt noe man gjør sammen med andre. Man kan synge duett på Singstar, spille bowling og golf med Nintendo Wii og spille quiz-spill som en sosial aktivitet for hele familien.

Hva framtiden vil bringe er ikke godt å si, men at spillindustrien stadig vil vokse, og bli en av de viktigste innen underholdning er hevet over enhver tvil.