Denne soltornadoen er fem ganger større enn Jorda

En soltornado fem ganger bredere enn Jorda har nylig blitt filmet.
– Tornadoen må spille en rolle i å utløse solstormer, sier en av astronomene bak studien. Solstormer kan bryte ned strømnettet på Jorda.

Denne soltornadoen er fem ganger større enn jorda.

– Det er første gang en så stor soltornado har blitt fanget opp på film. Satellitten som har filmet tornadoen har sett et par andre de siste to årene, men de har vært mindre. Denne gangen er tornadoen studert i detalj, sier Pål Brekke, solforsker ved Norsk Romsenter, til NRK.no.

Soltornadoen inneholdt gasser som ble slynget av gårde i en fart på opp til 300.000 kilometer i timen.

Tornadoen var mer enn to millioner grader varm. Til sammenligning holder Solas overflate 5.500 grader.

Astronomer fra Aberystwyth University i Wales filmet tornadoen idet den fikk utbrudd på Solas overflate.

Se videoen her:

Kan slå ut teknikk på Jorda

– Denne spektakulære og unike tornadoen må spille en rolle i å utløse globale solstormer, sier doktor Huw Morgan ved Aberystwyth University til The Telegraph.

Solstormer fører til dansende, fargerikt nordlys på Jorda, men kan også gi en del negative konsekvenser.

Slike stormer kan skade satellitter i verdensrommet, og føre til problemer på en rekke viktige teknologiske systemer samfunnet er avhengig av ved å slå ut strømnettet på Jorda.

Forskerne fra Wales håper denne studien vil hjelpe til med å forstå romvær og årsakene til solstormer.

Resultatene skal snart publiseres i tidsskriftet Astrophysical Journal.

Dannes annerledes enn på Jorda

Brekke forklarer at tornadoer på Sola ikke er så vanlige.

– De ligner på tornadoer vi har på Jorda, bare at de er mye større.

De to typene tornadoer oppstår ifølge ham på helt forskjellige måter.

– På Jorda oppstår tornadoer når varm, fuktig luft stiger opp og begynner å rotere på grunn av kraftige vinder i tilknytning til tordenvær.

Han forteller at tornadoer på Sola derimot har sitt opphav i spiralformede magnetfelt.

– Magnetfeltene stiger opp fra Solas overflate, der begge endene er forankret i overflaten. Disse punktene kan vri på seg, og får gasser som er fanget i magnetfeltet til å rotere slik som i en tornado, sier Brekke.

Spektakulær solstorm

Nylig filmet astronomer fra Wales den største soltornadoen man hittil oppdaget. Forskere spekulerer i om slike tornadoer kan sette i gang solstormer lik den du ser på bildet. Solstormer har flere negative konsekvenser for Jorda.

Foto: NASA / Ap

Tar Sol-bilder hvert tiende sekund

– Grunnen til at observasjoner av en slik soltornado er relativt nytt, er at SDO-satellitten bare har observert Sola i to år, sier Pål Brekke.

Denne satellitten tar bilder mye oftere enn satellitten som tok bilder av Sola før; SOHO-satellitten.

– SDO tar bilder hvert tiende sekund med en oppløsning som er fire ganger høyere enn HD-TV kvalitet. SOHO-satellitten tok bare bilder hvert femtende minutt. Det gjør denne satellitten unik.

På denne måten ble det altså mulig å svært detaljert filme den største soltornadoen astronomene hittil vet om. Tornadoen ble for øvrig observert 25. september i fjor.

SDO-satellitten sirkler rundt Jorda i en geosynkron bane 36.000 kilometer over havet.

Den overvåker konstant variasjoner i Sola, slik at forskere kan forstå årsaker og forhåpentligvis være i stand til å spå romvær i framtida.