Hopp til innhold

Slik vinner du "Stein, saks, papir"

Trodde du utfallet av "stein, saks, papir" er tilfeldig? Det er feil. Det er faktisk en konkurranse der strategi teller, og et spill som avslører menneskers begrensede evne til å oppføre seg "tilfeldig".

Det samiske forbundet
Foto: Canon Norge AS Foto & Video Av

I teorien skal "Stein, saks, papir" være et spill der tilfeldighetene avgjør. Det er bare et problem, og det er at mennesker ikke klarer å oppføre seg tilfeldig. En spiller vil for eksempel la være å velge saks for tredje gang på rad, fordi hun tenker at det ikke ville være "tilfeldig", selv om det skal være like stor sannsynlighet for saks uavhengig av hvor mange ganger det har blitt spilt før. Dermed blir vi forutsigbare. Entusiaster har programmert sine egne data-versjoner av spillet og de viser at strategi er viktig for å vinne spillet.

Datasimuleringer

Initiativtaker er "stein, saks, papir"- entusiast, David Bolton. På  About: C / C++ / C# har han laget en konkurranse for dataprogram . Programmerere fra hele verden har laget sine dataprogram, som konkurrerer i "stein, saks, papir" mot hverandre i en liga. Der viser det seg, pussig nok, at de programmene som har valgt en strategi basert på tilfeldighet gjør det dårligst. Det tyder på at til og med datamaskiner sliter med å være helt "tilfeldige", og mer avanserte programmer klarer å finne mønstre i oppførselen deres.

Programmereren Perry Friedman mener slike konkurranser bare er interessante for andre programmerere, og av liten interesse for folk flest. Han syns det er mer spennende å lage programmer som gjør det godt mot menneskelige motstandere. Derfor har han laget programmet "RoShamBot", som du kan prøve deg mot  her .

 

Slik vinner du

Friedman kan fortelle at den gyldne regelen i "Stein, saks, papir" er å være uforutsigbar. Men som vi allerede har fastslått er det tilnærmet umulig, selv for datamaskiner. Dermed er en strategi å se etter et mønster hos motstanderen. Det trenger ikke å være et bevisst valgt mønster, det kan like godt være ubevisst, men finner du det er seieren inne. Selvsagt må du samtidig prøve å være uforutsigbar selv. Strategien går altså på "å tenke, men ikke for mye", som Friedmann sier det.

En annen strategi er å velge det som ville blitt slått av motstanderens forrige trekk. Hvis motstanderen for eksempel valgte saks forrige gang, gå for papir. Det viser seg nemlig at vi har en tendens til å prøve å slå vårt forrige trekk, som i det nevnte eksempelet betyr at det er stor sjanse for at motstanderen ville velge stein som neste trekk.

Stein er populært

Som førstetrekk er det velkjent at stein er et dårlig og saks et godt valg, siden det ikke er jevnt fordelt hvor ofte vi velger de forskjellige trekkene. En japansk matematiker fant i en studie i 1998 at stein ble valgt 35 prosent av gangene, papir 33 prosent og saks 31 prosent av gangene. På nettsamfunnet Facebook er det et "Stein, saks, papir"- spill, kalt Roshambull. Av over 10 millioner trekk er 36 prosent stein, 34 prosent saks og 30 prosent papir.

En motstander vil gjerne forvente stein som førstetrekk fra deg, og dermed gå for papir, som taper for saks. Hvis motstanderen din er erfaren vil hun også gjerne velge saks, og dermed blir det uavgjort hvis du holder deg til rådet om å begynne med saks.

Det finnes også skitne triks, som å rope ut et trekk, og så gjøre dette trekket. Siden ingen forventer at du skal gjøre det du sier er det gode sjanser for å dra i land seieren.

Hvis du ikke lykkes med noen andre strategier er nødløsningen å gå for papir, siden stein statistisk sett er det du møter oftest.

Slik er spillet

For de som ikke kjenner spillet "Stein, saks, papir", som har avgjort så mange uoverenstemmelser, så er det en konkurranse der to og to personer konkurrerer mot hverandre. Det telles til tre, og på tallet tre viser deltakerne ett av tre symboler med hendene: knyttet neve er "stein", to fingre frem er "saks" og en flat hånd er "papir". Runden avgjøres etter følgende regler: Stein vinner over saks, saks vinner over papir og papir vinner over stein. ("Stein knuser saks", "saks klipper i papir", "papir dekker over stein") Ved samme tegn, altså uavgjort, kastes det på ny.

Her er en humoristisk gjennomgang av spillet på engelsk:

Organisert idrett

"Stein, saks, papir" er ikke lenger bare en måte å avgjøre hvem som skal bestemme over fjernkontrollen. Her i landet finnes  Norsk forening for stein, saks, papir , som jobber "for fremme av spillet stein, saks, papir (SSP) som beslutningsverktøy, konfliktløsingsmetode og sport".

NFSSP arrangerer norgesmesterskap, der man kan kvalifisere seg til det årlige verdensmesterskapet. Her er en video fra fjorårets verdensmesterskap i Canada:

Kanskje er det du som kan løfte konkurransehendene i været i 2008?