Slik ser Jorden ut fra Saturn

Slik er utsikten til jordkloden vår når du befinner deg 1.440.000.000 kilometer hjemmefra.

Jorda sett fra Saturn

Romsonden Cassini har tatt dette bildet, som både viser Saturns ringer og Jorden i samme eksponering.

Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Bildet ble tatt av romsonden Cassini for noen dager siden, melder NASA. Fartøyet går i kretsløp rundt Saturn, og planetens karakteristiske ringer er med på bildet.

Som to små prikker i det fjerne kan man skimte Jorden og Månen – 1,4 milliarder kilometer unna.

«Vink til Saturn»

Som en gimmick hadde NASA på forhånd gjort publikum oppmerksom på at de kom til å bli tatt bilde av fra langt ute i verdensrommet denne fredagen. De ble oppfordret til å delta på en stor «vink til Saturn»-kampanje, som om det ble tatt et slags gruppebilde av menneskeheten.

– Vi ser ikke mennesker eller kontinenter på dette bildet av jorda, men den lyseblå prikken er likevel en dokumentasjon av hvem vi var den 19. juli 2013, sier Linda Spilker ved NASAs Jet Propulsion Laboratory i California.

– Bildet viser hvor liten vår planet er i det store universet, og ikke minst bragden i at menneskene klarer å sende et robotstyrt fartøy så langt vekk fra jorda for så å ta bilde av den og sende dem hjem, sier hun.

Jorda sett fra Saturn

Dette bildet, som er forstørret fem ganger, viser Jorden og Månen som to separate objekter.

Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Skal lage mosaikk

NASA skriver at det vanligvis er svært vanskelig å ta bilder av jorda fra denne avstanden, fordi det virker som er svært nær sola. Kameraenes følsomme optikk kan bli ødelagt dersom de fokuserer på sola – på samme måte som øynene våre kan bli det.

Årsaken til bildet likevel kunne bli tatt, var at sola hadde sneket seg bak Saturn, slik at den ikke var synlig fra Cassini.

Cassini skal nå ta en rekke høyoppløselige bilder av Saturns ringer, som skal settes sammen til en mosaikk, men dette er ikke klart før om flere uker. På bildet som NASA har publisert, er hver piksel 8600 kilometer.

Romsonden Messenger tok også bilde av jorda fra ute i verdensrommet omtrent samtidig. Det går i bane rundt Merkur, og ble dermed tatt fra en vesentlig kortere distanse – «bare» 98 millioner kilometer unna jorda.

Jorda sett fra Saturn og Merkur

Jorden sett fra henholdsvis Saturn og Merkur. Bildet til venstre er tatt 1,4 milliarder kilometer unna, mens bildet fra Merkur er tatt 98 millioner kilometer unna.

Foto: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute and NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laborator

Har gått i bane siden 2004

Dette er tredje gang det er publisert bilder av Jorden fra verdensrommet. Voyager 1 tok det aller første bildet i 1996. Cassini tok også i 2006 et bilde av Jorden sammen med Saturn, men dette er første gang at Jorden og Månen er fotografert slik at de kan ses som to separate objekter.

Cassini ble skutt opp i 1997, og gikk inn i kretsløp rundt Saturn i 2004. Den er et samarbeidsprosjekt mellom NASA, Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA og italienske ASI, og har som oppgave å studere Saturn og dens måner. Den har blant annet oppdaget to nye måner i bane omkring Saturn.

Se flere bilder fra Cassini-sondens episke reise: Sånn har du aldri sett Saturn