Hopp til innhold

Slik blir fremtidsbilen

Det tar nok noen år før flyvebilen er i salg, men flere oppsiktsvekkende nyheter som kan minne om science fiction er i ferd med å realiseres i bilbransjen.

Renault DeZir

Renaults nye konseptbil Renault DeZir er neste generasjons el-bil. Kanskje kommer den snart i en butikk nær deg.

Foto: Renault

I tillegg til å fokusere på hvilken energikilde som skal drive bilene i fremtiden, er det også mange andre spennende ideer som svirrer rundt i forskningslokalene.

Men før det største fremtidsspranget er i gang, er det en teknologi de fleste av oss omgir oss med til daglig som står som neste skritt for bilbransjen. Inspirert av mobilen, er nemlig touch-teknologien på full fart inn i kupéen.

Vink farvel til det analoge

På verdens største bilmesse, Frankfurt Motor Show, hadde så å si alle el- og hybridbiler byttet ut knapper og brytere til fordel for touchskjermer. Alt tyder på at det analoge i løpet av kort tid vil bli en sjeldenhet i moderne biler og mobil og bil vil veves tett sammen.

Tesla og Chryslers nye modeller kommer med store touchskjermer der innholdsmulighetene er mange. Volksvwagens E-Up og Citroens Revolt har touchpanel som er satt opp til å varsle om den nærmeste ladestasjonen, mens Kia og Ford prøver å kombinere touch med stemmekontroll.

Ifølge nettstedet autotrends.org, henger selv de mer konservative produsentene seg på, og Range Rover har annonsert at de kommer med et multifunksjonelt touchdisplay der både GPS-retninger og DVD-filmer kan kjøres samtidig.

Citroen Revolte

Citroen Revolte går for touchpanel i stedet for det analoge.

Foto: Citroen

Virtual reality bak rattet

Noen år fremover vil det å kombinere virkelige bilder med virtuelle, komme for fullt. Flere GPS-programmer til mobil er under utvikling for å gjøre mobilen til en enda bedre assistent bak rattet.

Det arbeides hyppig med å se hvordan dette konseptet kan kobles enda tettere opp mot føreren. De mest scifi-aktige forslagene ligger på at man enten bruker briller eller projeksjoner rett på frontruta, uten at dette er noe vi trenger å frykte at blir satt i produksjon med det første.

Smartere biler

Enorme summer har de siste årene blitt brukt til å forske på de såkalte intelligente veisystemene, der ideen var å skape et nettverk av smarte veier, smarte biler og tryggere sjåfører.

Etter årtier med forskning, er det fortsatt stor usikkerhet om hva som skjer videre med planene rundt denne infrastrukturen. Men det er alt i dag flere forsøk på trappene der "intelligente" biler forflytter seg ved å bruke en kombinasjon av GPS-data og trådløse signaler de kan dele seg i mellom.

Plast og metall blir en saga blott

Bioplastikk inneholder organiske materialer som mais, tang og soya. Plastikken er ikke spiselig av den grunn, men inneholder mindre petroleum og mer miljøvennlige materialer enn vanlig plastikk.

Dette materialet kommer ifølge bransjen til å gjøre sitt inntog for fullt til neste år, men så langt har bioplastikken vist begrensinger i forhold til fukt og direkte sollys. Så i bilindustrien brukes den per i dag på interiøret, og foreløpig ikke ikke på utsiden av bilene.

Toyota 1/x

Toyota 1/x bruker bioplastikk på interiøret.

Foto: Toyota

Diesel tar over for bensin

Når det kommer til drivstoff, harr dessverre ikke det fossile brennstoffet mistet fotfeste riktig enda. Men det er skifter i markedet ettersom Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen legger inn et ekstra støt i produksjon av den nye generasjonen dieselmotorer. Disse bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre karbondioksid enn bensinmotoren.

Bilprodusentene regner med at det enda mer miljøvennlige biodrivstoffet vil komme sterkt de nærmeste årene, og det vil være en enklere prosess å kjøre biodrivstoff på en dieselmotor enn en bensinmotor.

Audi a3

Audi A3 ble kåret til årets grønne bil i 2010 og audi satser hardt på diesel fremfor bensin.

Foto: Audi

Nanoteknologien kommer

Lenger frem i tid forventer bransjen at plast og plastlignende materialer fullt og helt erstattes. Forskermiljøer har i flere år undersøkt effektiviteten til strøm med nanoteknologi og bilbransjen ser på muligheter for å effektivisere prosesser hvor energi ikke forsvinner ved opplading og utlading som i dag.

Når denne forskningen kommer lenger, kan vi forvente store endringer i forhold til batterikapasitet, lading og batteri som en naturlig drivkraft for hele kjøretøyet.

Si adjø til verkstedregningen

Tar man skrittet ytterligere inn i fremtiden, tror forskerne at bilene vil bestå av såkalte 'smarte materialer'. Dette betyr at bilen for eksempel vil være i stand til å endre seg etter forholdene ved selv å utvikle lufteventiler, spoilere eller dekk med en mer passende profil for underlaget.

Dette betyr også at verkstedregningen kan bli mindre da bilen også kan ventes å reparere seg selv etter et sammenstøt. Og vips så er plutselig Transformers og T-1000 fra Terminator 2 et skritt nærmere dagliglivet.

SAIC Yez

Design ala SAIC Yez vil kanskje være slik bilene vil se ut om noen år.

Foto: SAIC

Planlegger omfattende ladenettverk

Neste trinn i utviklingen vil sannsynligvis være at batterier tar over for biodrivstoff. En del tiår inn i fremtiden tror bransjen at veinettet vil fungere som et sammenknyttet nettverk der bilene lades via et nettverk av strømkilder mens de er på farten.

Som om ikke det er nok, ser forskerne for seg at biler som står til lading, fungerer som batteristasjoner for andre biler ved at de sender strøm tilbake i nettet mens de ikke er i bruk.

På denne måten regner forskerne med at lademulighetene kan være dekket på de fleste steder, selv i land med stort flateinnhold og store avstander som i USA. Hvis ikke da selskaper som Parajet får sving på sakene og flyvebilen endelig blir satt i masseproduksjon.

Rutenett for vei

Slik kan fremtidens strømtilførsel langs vei bli.

Foto: Ford