Hopp til innhold

Tysk selskap vil sende reklame direkte inn i hodet ditt

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Å høre «stemmer i hodet» får en ny betydning med lydteknologien som et selskap i Tyskland nå ønsker å ta i bruk. Snart kan hvilen på togturen bli avbrutt av reklame - i hodet ditt.

Du sitter på toget og er sliten etter en lang arbeidsdag. Du lener deg forsiktig mot vinduet og plasserer hodet mot ruta. Plutselig hører du en stemme i hodet ditt.

Stemmen ber deg om å laste ned en app, kjøpe et produkt eller abonnere på en tjeneste. De rundt deg hører ingenting, bare du som lener deg mot ruta oppfatter lyden.

Det er som tatt rett ut av en film, men er reelt i aller høyeste grad, ifølge BBC.

Tradisjonell TV-reklame og annonser på nettet er i ferd med å få selskap av reklame i et nytt format - reklame som plantes på innsiden av hodet.

Får ikke hvile i fred

Det er det tyske selskapet Sky Deutschland som står bak den oppsiktsvekkende ideen, som allerede har resultert i en velfungerende teknologi.

I en video selskapet har publisert (se den øverst i saken) viser de frem hvordan teknologien fungerer. Vi får blant annet se hvordan passasjerer reagerer når de lener seg mot vinduet for å slappe av, og det i stedet dukker opp stemmer i hodet.

Stemmen spør mottakeren om personen kjeder seg, og oppfordrer han/hun til å laste ned en Sky Go-app på smarttelefonen sin.

Konseptet ble først vist frem under den årlige reklamefestivalen International Festival of Creativity i Cannes i juni.

Stemmer i hodet på toget

Passasjerene skvetter til når de plutselig hører en stemme som later til å komme fra innsiden av hodet.

Foto: BBDO

Etter at vidoen dukket opp på internett har ikke reaksjonene latt vente på seg. I et kommentarfelt under videoen, som opprinnelig er publisert på YouTube, uttrykker mange brukere sin skepsis og misnøye med konseptet.

«Er det 1. april allerede?», skriver en bruker, mens en annen skriver:

«Dette er ekkelt. Nå kan du ikke engang hvile i fred uten å bli bombardert av media».

Sender lyd gjennom skallen

La oss sette den etiske problemstillingen til side et øyeblikk og stille dette spørsmålet: Hvordan er dette teknologisk mulig i det hele tatt?

Ifølge detaljer om prosjektet, som er publisert på reklamefestivalens nettsider, benytter selskapet en teknologi som kalles bone conduction, eller benledning på norsk.

Dette går ut på at lyd sendes til det indre øret ved hjelp av vibrasjoner i skallebena. Når passasjeren lener seg mot vinduet, vil vibrasjon transporteres gjennom skallebena og til hjernen. Der konverteres vibrasjonene til lyd.

Dette gjør det mulig for mottakeren å oppfatte lyd, som om den skulle komme fra en hvilken som helst lydkilde i nærheten.

I realiteten er det kun mottakeren som hører lyden - resten av passasjerene må nøye seg med barnegråt og snorking fra medpassasjerer.

Usikkert om det godkjennes

Ifølge reklamebyrået BBDO Germany, som utviklet konseptet på vegne av Sky Deutschland, har de utført flere vellykkede forsøk. Blant annet har de testet teknologien i kollektivtrafikken i flere tyske byer.

– Hvis Sky Deutschland er enig, vil vi begynne med dette nye mediet så snart som mulig, sier talsmann for BBDO, Ulf Brychcy, til BBC.

Samtidig forteller han at teknologien gir mange nye muligheter, ikke bare for reklamebransjen.

– Noen liker ikke reklame generelt, men dette er en helt ny teknologi. Det kan kanskje også brukes for musikk, underholdning, informasjon til reisende i kollektivtrafikken, værrapporter og så videre, sier Brychcy.

«The Talking Window», som konseptet er kalt, introduserer en ny problemstilling: Vil det ikke være irriterende å bli fôret med reklame når man egentlig helst vil hvile?

Spørsmålene er mange, og foreløpig er det opp til Sky Deutschland å avgjøre om de vil gå videre med konseptet eller ikke.

Til BBC sier en talsmann for selskapet at de ikke har kommet til noen avgjørelse enda.