NRK Meny
Normal

Her ser vi 13,4 milliarder år tilbake i tid

Hubble har sett dypere inn i det ytre rom enn noen gang før, og kan nå ha oppdaga den fjerneste galaksen hittil.

Hubble

Øverst til venstre - i den røde firkanten der det står 11.9 - befinner UDFj-39546284 seg.

Foto: NASA/ESA

Siden 2003 har Hubble "stirra" mot ett bestemt område, og sakte men sikkert samla opp informasjon om objekter som befinner seg så langt unna at lyset fra dem når oss i rykk og napp.

Det møysommelige arbeidet bærer frukter, nå har teleskopet oppdaga seks nye galakser og gjenoppdaga én - den kan være det fjerneste objektet vi noen sinne har sett.

Lyset vi nå registrerer fra UDFj-39546284 kan ha blitt sendt ut bare 380 millioner år etter Big Bang. For ordens skyld - Big Bang skal ha intruffet for omtrent 13,75 milliarder år siden.

Jevn galakseøkning

De sju "nye" galaksene ble alle danna en eller annen gang før 600 millioner år etter Big Bang. Hubble har sett UDFj-39546284 før, og estimert at den ble danna 500 millioner år etter Big Bang, men nye data viser nå at den sannsynligvis ble skapt 120 millioner år tidligere.

– Disse galaksene representerer byggesteinene til galakser som vi kjenner dem i dag, sier NASAs John Grunsfeld.

De nye bildene fra Ultra Deep Field-prosjektet støtter teorien om at glaksedannelse skjedde gradivis, i motsetning til gjennom en plutselig hendelse.

– Hvis vi sammenligner antallet galakser vi ser her med mengden galakser vi vet eksisterte etter at universet hadde fått utvikla seg litt lenger, ser vi at det er en jevn økning, sier Richard Ellis, som har leda arbeidet med den nye rapporten, ifølge BBC.

tidslinje

De nye oppdagelsene kan hjelpe astronomer til å finne ut av hva som skjedde etter Den mørke tida - 200 millioner år etter Big Bang.

Foto: ESO

Rydder veien for Webb

De siste funnene kan representere det maksimale av Hubbles kapasitet, Ellis tror ikke teleskopet kan se lenger tilbake i tid.

Men i 2018 blir NASAs James Webb Space Telescope etter planen tatt i bruk, og det vil være i stand til å grave enda dypere i universets historie.

– Hubble har på et vis rydda veien for Webb, sier Anton Koekemoer ved Space Telescope Institute i Baltimore til Space.com.

– Jobben vi har gjort hittil tyder på at det er et bredt utvalg av enda fjernere galakser som Webb vil være i stand til å studere.