Hopp til innhold

Rekordfly har vært 10 dager i lufta

Solcelleflyet Zephyr knuser den gamle rekorden for ubemanna flyturer.

US-BRITAIN-SOLAR-FLIGHT-QINETIQ
Foto: AFP

Fredag 10. juli tok det ubemanna britiske solcelleflyet Zephyr av fra militærbasen Yuma Proving Ground i Arizona. Ti dager etter er flyet fortsatt i lufta, og har dermed knust den gamle rekorden for ubemanna luftfart som var på drøyt 30 timer.

– Nydelig

- Fem personer løfta flyet over hodet og løp det i gang. Det var nydelig, alt gikk som smurt, forteller Jon Saltmarsh til BBC .

Han er prosjektleder for Zephyr, flyet som er utvikla av forsvars- og forskningsfirmaet Qinetiq .

- Zephyr er i praksis det første evige flyet, sier han.

US-BRITAIN-SOLAR-FLIGHT-QINETIQ

Zephyr i lufta over Arizona.

Foto: AFP

Interessant for militæret

Solcelledrevne ubemanna hale-fly (high-altitude long-endurance) vil være meget interessante for militæret fremover, både når det gjelder rekognosering og kommunikasjon. I motsetning til satelitter, som passerer steder når de går i bane, kan hale-fly sirkle over samme område i lang tid.

Den siste modellen av Zephyr flyet veier rundt 50 kg og har et vingespenn på 22,5 meter. Med dette er det ca. 50% større enn den forrige Zephyr-modellen.

Den var kontinuerlig i lufta i 83 timer i juli 2008. Dette ble ikke godkjent som offisiell verdensrekord siden ingen fra Federation Aeronautique Internationale var tilstede som vitner. Til sammenligning har den nåværende flyturen vart i ganske nøyaktig 240 timer.

Se en tidligere Zephyr-modell lette i 2008:

– En milepæl

Zephyrs propeller drives av solcellekraft, og om dagen lagres strøm i et batteri sånn at flyet også fungerer på nattestid.

Saltmarsh påpeker at Zephyr ikke bare er en demonstrasjon av en ny teknikk, men at det faktisk er svært nyttig.

– Dette er en milepæl som plasserer oss helt i front når det gjelder utvikling.

«Det evige flyet» får uansett ikke mer enn fjorten dager i lufta, på torsdag blir det tatt ned.