Fredag 10. juli tok det ubemanna britiske solcelleflyet Zephyr av fra militærbasen
i Arizona. Ti dager etter er flyet fortsatt i lufta, og har dermed knust den gamle rekorden for ubemanna luftfart som var på drøyt 30 timer.– Nydelig
- Fem personer løfta flyet over hodet og løp det i gang. Det var nydelig, alt gikk som smurt, forteller Jon Saltmarsh til
.Han er prosjektleder for Zephyr, flyet som er utvikla av forsvars- og forskningsfirmaet
.- Zephyr er i praksis det første evige flyet, sier han.
Interessant for militæret
Solcelledrevne ubemanna hale-fly (high-altitude long-endurance) vil være meget interessante for militæret fremover, både når det gjelder rekognosering og kommunikasjon. I motsetning til satelitter, som passerer steder når de går i bane, kan hale-fly sirkle over samme område i lang tid.
Den siste modellen av Zephyr flyet veier rundt 50 kg og har et vingespenn på 22,5 meter. Med dette er det ca. 50% større enn den forrige Zephyr-modellen.
Den var kontinuerlig i lufta i 83 timer i juli 2008. Dette ble ikke godkjent som offisiell verdensrekord siden ingen fra Federation Aeronautique Internationale var tilstede som vitner. Til sammenligning har den nåværende flyturen vart i ganske nøyaktig 240 timer.
Se en tidligere Zephyr-modell lette i 2008:
– En milepæl
Zephyrs propeller drives av solcellekraft, og om dagen lagres strøm i et batteri sånn at flyet også fungerer på nattestid.
Saltmarsh påpeker at Zephyr ikke bare er en demonstrasjon av en ny teknikk, men at det faktisk er svært nyttig.
– Dette er en milepæl som plasserer oss helt i front når det gjelder utvikling.
«Det evige flyet» får uansett ikke mer enn fjorten dager i lufta, på torsdag blir det tatt ned.