NRK Meny
Normal

Panoramautsikt over Mars

Slik ser deler av Mars ut i panoramautsikt. – Å se dette er det nest beste etter å være på Mars, sier NASA om bildet.

SPACE-US-MARS-OPPORTUNITY

NASA har nylig frigitt dette bildet av Mars, som Mars-roveren Opportunity har tatt over et halvt år.

Foto: HO / Afp

Bildet er tatt av Mars-roveren Opportunity under den forrige vinteren på naboplaneten vår. Bildet består av ikke bare ett, men hele 817 bilder satt sammen i én mosaikk. NASA frigjorde bildet 5. juli.

NRKs publiseringsverktøy er dessverre ikke i stand til å vise hele bildet i en høy versjon. Du kan imidlertid se en mye større versjon av bildet her, på NASAs nettside.

På midten av bildet ser du nye spor etter Opportunity. I forgrunnen ser man robotens dekk. Solcellebærerne dens er også godt synlige.

– Bildet viser en spektakulær, detaljert utsikt over det største krateret vi har kommet over på Mars, sa astronomen Jim Bell fra Arizona State University i NASAs pressemelding.

Bell er også forskeren som har mest å gjøre med et panoramakamera-system festet på Opportunity.

Tatt over et halvt år

Mars-roveren Opportunity

Mars-roveren Opportunity tegnet av en kunstner.

Foto: Wikimedia Commons

Alle bildene er tatt av et panoramakamera på Opportunity, på roverens ferd på "den røde planeten". De er knipset mellom 21. desember i fjor og 8. mai i år.

Disse månedene tilbrakte Opportunity på et sted på Mars som kalles Greeley Haven, som ligger ved det gigantiske krateret Endeavour. Siden august i fjor har Opportunity hovedsakelig studert Endeavour.

Navnet Greeley Haven er til ære for astronomen Ronald Greeley, som døde i fjor. Han underviste svært mange astronomistudenter på Arizona State University, og forsket på Mars.

Seiglivet robot

NASA har lagt falske farger på bildet, slik at det blir lettere å se forskjellen mellom forskjellige materialer.

Opportunity har vært på oppdagelsesferd på Mars siden januar 2004. Da begynte den på et oppdrag som egentlig bare var ment å vare i tre måneder.

SPACE-US-MARS-OPPORTUNITY

Et utsnitt av bildet på litt nærmere hold.

Foto: HO / Afp