Ötzi smittet av Borrelia

Den 5300 år gamle ismannen Ötzi som ble funnet i Alpene for 20 år siden, var smittet av Borrelia, viser ny genforskning.

Steinaldermannen Ötzi

Forskere har i flere år jobbet med å kartlegge Ötzis arvemateriale.

Foto: SIMONE CREPALDI / AP

Ved hjelp av nye metoder har forskere kartlagt Ötzis genom, hans genetiske blåkopi, og funnet ut at han hadde brune øyne, blodtype O, at han var laktoseintolerent og disponert for hjertesykdommer. Resultatene er publisert i Nature Communications.

For å kartlegge ismannens arvemateriale, har forskerne tatt prøver fra hoftebeinet. I beinet lette de ikke bare etter Ötzis DNA, men også etter andre organismer. De fant flere mikroorganismer, blant annet Borrelia.

Bakterien Borrelia kan føre til sykdommen Borreliose og kan gi sykdommer i nervesystemet, ledd og hjerte.

Dette er det eldste dokumenterte tilfellet av Borreliose, ifølge rapporten.

Døde av pil

Forskere har i flere år jobbet med å karlegge Ötzis sykdomshistorie. De har blant annet ønsket å kaste lys over den genetiske sammenhengen mellom ham og dagens innbyggere i området.

Analysene av arvematerialet viser også et nærere slektskap til innbyggere på Corsica og Sardinia enn i Alpene, der han ble funnet, skriver BBC.

Den mumifiserte kroppen ble funnet i Ötzi-dalen på grensen mellom Østerrike og Italia i 1991.

Siden Ötzi ligger nord for Alpenes hovedvannskille, ble han først bragt til Innsbruck i Nord-Tirol. Senere undersøkelser av isbreen avklarte imidlertid at funnstedet lå 93 meter inn på italiensk territorium, ifølge Wikipedia.

Kroppen oppbevares i Archäologiemuseum Bolzano i Italia.

Ved første øyekast trodde de den godt bevarte døde kroppen var en fjellvandrer som var omkommet. Men forskere fant raskt ut at liket tilhørte en mann som vandret rundt omkring for 5.300 år siden.

Ötzi er det eldste og best bevarte lik i verden. Han måler 1,65 meter og veier 40 kilo. Først trodde man at Ötzi døde av kulde og utmattelse under en snøstorm da han var 45 år gammel.

Men ved hjelp av røntgenbilder i 2001 avdekket forskerne en pilspiss i en av mannens skuldre. DNA-tester har avdekket spor av blod fra fire forskjellige personer på Ötzis klær, og han har et dypt kutt mellom pekefingeren og tommelen, trolig som følge av kamp.