NASA-teleskop har oppdaga flere millioner svarte hull

– WISE-teleskopet har avslørt et menasjeri med skjulte objekter, sier NASA-forsker.

Sorte hull

WISE har funnet to og en halv million sorte hull - to tredjedeler av dem har vi aldri sett før.

Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Wide-field Infrared Survey Explorer-teleskopet - populært kalt WISE - skanna hele himmelen i løpet av 15 måneder fram til februar i fjor.

Alle dataene fra teleskopet ble gjort tilgjengelige for offentligheten, og astronomer fra hele verden har kasta seg over stoffet med håp om å gjøre nye oppdagelser.

Nå har en ny rapport identifisert to og en halv million svarte hull - det fjerneste er mer enn ti milliarder lysår unna.

– Nå har vi kontroll

Rundt 70 prosent av disse svarte hullene har aldri før blitt sett, grunnen er at støv blokkerer det synlige lyset fra dem.

For WISE er ikke dette noe problem, svarte hull varmer støvet - noe som gjør at de kan oppdages i infrarødt lys.

– Nå har vi kontroll på hvor de svarte hullene befinner seg. WISE finner dem, og NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) gir oss ny innsikt i røntgenlyset deres og hvordan de oppfører seg, sier NASAs Daniel Stern til nasa.gov.

Informasjonen fra WISE og NuSTAR kommer ifølge ham også til å hjelpe astronomer til å forstå hvordan galakser og svarte hull utvikler seg sammen.

– Egget kom før høna

I tillegg til alle de svarte hullene har WISE fått øye rundt tusen ekstreme galakser som tidligere har vært vanskelige å få øye på på grunn av romstøv. Disse har fått tilnavnet hot DOG (dust obscured galaxies).

Forskerne tror de nyoppdaga galaksene er blandt de sterkest lysende galaksene vi vet om - de har først nå blitt oppdaga ved hjelp av infrarødt lys.

– Disse støvete galaksene er så sjeldne at WISE måtte lete gjennom hele himmelen for å finne dem, sier Peter Eisenhardt, som er hovedmannen bak galakse-rapporten.

For å sette det litt i perspektiv: Flere av disse galaksene virker å lyse 100 billioner - det er 100 millioner millioner - ganger sterkere enn vår egen sol.

– Vi ser også tegn som tyder på at disse galaksene har forma de svarte hullene sine før de har produsert storparten av stjerne - man kan si at eggene kom før høna i dette tilfellet.