Nye planeter er svidde rester

Kepler har oppdaga kjernerestene etter to gassgiganter - nå er de på størrelse med Jorda.

Kepler

Kepler har bidratt til oppdagelsen av fire nye planeter på kort tid, de to siste er det bare jernkjernene igjen av.

Foto: S. Charpinet

Nylig ble det kjent at Kepler-teleskopet for første gang har oppdaga planeter på Jordas størrelse utenfor vårt solsystem.

I går ble oppdagelsen av to enda mindre planeter offentliggjort - disse ser ut til å være kjernene av det som en gang har vært to gassgiganter.

Ribba av rød gigant

De nyoppdaga planetene kretser rundt ei stjerne med det klingende navnet KIC 05807616, og har diametre som her rundt 76 og 87 prosent av Jordas.

Stjerna er en rød kjempe - betegnelsen på den nest siste fasen i en stjernes liv. På dette tidspunktet har stjerna tømt hydrogenlageret sitt, den utvider seg og lyser rødlig.

Planetene, som kalles KOI 55.01 og KOI 55.02, har fått føle konsekvensene av moderstjernas ekspansjon - de har blitt innkapsla i gassen fra den stadig voksende stjerna.

Dette har sannsynligvis ført til at all gass og væske har forsvunnet fra planetene, med den konsekvensen at kjernene nå står igjen alene.

Jernet består

– Detaljene er foreløpig uklare, men vi går ut fra at friksjon og spredning har ført til at planetene på et tidspunkt har vært innkapsla dypere i stjerna enn de er nå, sier mannen bak rapporten, Stephane Charpinet til BBC.

Det kan virke utrolig at planetene ikke har blitt totalt destruert i de ekstreme forholdene de eksisterer, og har eksistert, i. Men Charpinet forklarer at gigantplaneters jernkjerne kan overleve i tilsvarende forhold i flere millioner år.

– Jern er veldig mye vanskeligere å få til å fordampe enn de flyktige lagene som omslutter kjernen, sier han.

Han forteller at oppdagelsen tyder på at denne typen kjerne kan klare seg gjennom hele rød gigant-fasen, og inn i hvit dverg-fasen.

Om rundt fem milliarder år vil vår egen sol også utvikle seg til en rød gigant, noe som vil føre til at Jorda blir slukt - på et tidspunkt den selvfølgelig for lengst har blitt ubeboelig.