Forskere med gjennombrudd: Kan ha funnet løsning mot hårtap

Oppdagelsen kan bety helt nye behandlingsmetoder for brannskadde, de med hudsykdommer og de som er ufrivillig skallet.

hårtap

MANKEN MINKER: En rekke forskere verden over har prøvd å finne ut om hårtap kommer av arv eller miljø, men det ser ut til at gener spiller den viktigste rollen.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK, illustrasjonsfoto

En titt i speilet bekrefter at hårfestet som en gang befant seg fremme i pannen, har sneket seg noen centimeter bakover.

Hos noen starter det sent, hos andre tidlig. Noen mister alt, andre får kun et blankt parti.

For mange er det å miste håret en vanskelig prosess, og i lang tid har man forsøkt å finne en løsning.

Nå kan forskere ved universitetet Harvard i USA være nær et gjennombrudd.

Ved å dyrke stamceller fra mennesker har de klart å få hår til å gro i huden på hårløse mus.

– Dette er en viktig studie som gir nytt håp for transplantasjon av hår, sier Magnar Bjørås til NRK. Han er professor i molekylær biologi ved NTNU.

Ulike varianter av hårtap

ULIKT HÅRTAP: De aller fleste menn vil miste håret før eller siden. For 5 prosent av dem som opplever dette, skjer det allerede før fylte 20 år.

Foto: Colourbox

Et avansert organ

Huden er et av menneskets mest komplekse organ, og består av flere lag. Disse lagene inneholder blant annet hårsekker, nerver og kjertler.

Amerikanske forskere har brukt det som heter organoide-teknologi i sin studie. Det vil si at de har gjort en hudprøve, biopsi, av menneskehud som de har klart å omdanne til stamceller. Disse stamcellene omdannes deretter til hud-organoider.

Dette er komplekse cellekulturer som blant annet produserer hår.

Etter fire til fem måneder, i det forskerne beskriver som en cocktail av ulike kjemikalier og vekstfaktorer, ble prøvene implantert på ryggen til hårløse mus.

På over halvparten av hudimplantatene vokste det ut hår. Lengden på hårene varierte mellom to til fem millimeter.

Forsker på prosjektet, professor Karl Koehler, forteller at det er første gang noen har lyktes i å dyrke fram noe lignende.

Ved direkte sammenligning med fosterprøver antydes det at hudprøvene ligner ansiktshuden hos fostre i andre trimester, forteller han. Studien er publisert i tidsskriftet Nature.

Ny behandling

Per i dag finnes det få vellykkede behandlinger for hårtap. En mulighet er å transplantere egne hårsekker, gjerne fra bakhodet, til de områdene hvor man mangler hår.

Men tilgangen på levende hårsekker er ofte begrenset, og behandlingen koster en del penger.

Derfor gir den nye oppdagelsen håp blant leger og fagfolk rundt i verden.

For det er ikke bare ufrivillig hårtap de håper det kan hjelpe mot.

Ifølge forskerne av studien har den lagt grunnlaget for å etablere en modell. Med denne kan de utvikle kompliserte hudprøver.

Forskerne håper nå å kunne lage prøver med hudsykdommer ut fra denne teknologien. Slik kan de teste nye medisiner på en mer effektiv måte.

– Den er spennende. Den kan gi nye muligheter for behandling av hudskader og sår, sier Magnar Bjørås.

Dermatolog Dr. Leo Wang, som ikke var en del av studien, tror dette vil føre til store framskritt på området. Til Dailymail sier han at dette i framtida kan bety at alle som trenger hårtransplantasjon vil kunne få det.

Magnar Bjørås, Ntnu

VIKTIG: Professor i molekylær biologi ved NTNU, Magnar Bjørås, mener studien gir håp.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK