Soundstage – et av verdens største nettsteder for lydprodukter – har nylig kåra Hegels H300 til årets beste forsterker.
Prisen ble overrakt på CES-messa i Las Vegas, og nordmennene har allerede merka økt pågang i et – for dem – nytt marked.
– Vi har jobba steinhardt
Når NRK møter Bent Holter og Anders Ertzeid fra Hegel på suiten deres på Venetian er det en Kari Bremnes-låt som blir brukt for å overbevise tilhørerne om kvaliteten på forsterkerne deres.
To dager tidligere var den samme suiten fylt av Soundstage-delegater som kom for å gi Holter og Ertzeid det synlige beviset på at H300 er årets beste forsterker.
– Det var en vanvittig god følelse, vi har jobba steinhardt for å få til dette, sier Ertzeid, som er salgssjef i Hegel til NRK.no.
Han presiserer at det først og fremst er Holter, som har utvikla forsterkeren, som er mottakeren av prisen.
Filosofi og forsterkere
Historien om Hegel starta i 1990. Holter starta firmaet, og kalte det opp etter bandet sitt, som igjen var kalt opp etter den tyske filosofen Georg Wilhelm Friedrich Hegel.
Åtte år senere dro de På CES-messa for første gang.
– Det var et gjennombrudd for oss, og førte til at vi fikk distribusjon i Japan, forklarer Holter.
Nå, 23 år etter oppstarten, har Hegel distribusjon i rundt 30 land – USA ble lagt til den lista for tre år siden.
– For å ta de stegene vi hadde lyst til å ta måtte vi inn på det amerikanske markedet, sier Ertzeid.
– Snakker i store bokstaver
Ertzeid sier at boka om markedsføring ble skrevet i USA, og at man må tenke litt amerikansk for å virkelig slå gjennom der.
– Bent sier at jeg bruker en uke på å akklimatisere meg hver gang jeg har vært i USA, jeg snakker nok i litt store bokstaver, innrømmer han.
Å få distribusjon på den andre siden av Atlanteren var et stort skritt for Hegel, men Holter og Ertzeid er enige om at prisen fra Soundstage nok er enda større.
– Når det gjelder distribusjon kan det slå begge veier. Men denne prisen gjør at vi garantert blir lagt merke til og virkelig kan ta et stort steg videre, tror Ertzeid.
De presiserer at prisen ikke er noen suksessgaranti, men at den kan være med på å muliggjøre suksess, og at det er opp til dem å gjøre det beste ut av det.
– Vi har ikke forandra på noe, vi skal fortsette å jobbe hardt – bygge stein på stein. Målet er å bli en av de desidert ledende forhandlerne av stereoprodukter i verden.