Myspace mista 10 millioner brukere på en måned

Nye funksjoner har ikke hjulpet Myspace i kampen mot andre sosiale nettsteder.

Skjermdump fra nye MySpace.

Det nye designet har ikke hjulpet Myspace stort, brukerne flykter,

Foto: NRK/Skjermdump

Mike Jones i MySpace

Mike Jones har for lengst innsett at kampen mot Facebook er tapt.

Foto: AP Photo/MySpace
Jørgen Hegstad

Jørgen Hegstad sier at det er tydelig at det bare går én vei for Myspace.

Foto: Nadia Frantsen

For et år siden starta Myspace en fornyelsesprosess for å stagge brukerflukten nettstedet opplevde. Det sosiale nettverket som var verdens mest populære fra 2006 til 2008, hadde på dette tidspunktet 95 millioner unike brukere hver måned.

Omlegginga har nok ikke fått effekten de har ønska, fra januar til februar i år gikk brukertallene ned fra 73 millioner til 63 millioner i løpet av én måned.

Kvitta seg med 500 ansatte

I november i fjor uttalte Myspace-sjef Mike Jones at Myspace ikke lenger var et sosialt nettverk, men et nettsted for sosial underholdning. Kampen mot Facebook var tapt, og Myspace ville rendyrke seg som underholdningsside - musikk, spill og brukeranbefalinger.

Nye streaming-funksjoner, brukeranbefalinger og bildeseksjoner kombinert med nytt design hjalp ikke på kort sikt, og i januar annonserte Jones at de måtte kvitte seg med 500 ansatte.

Nå viser de nyeste tallene fra comscore at motgangen fortsetter, en nedgang på 10 millioner unike brukere i løpet av fire uker er ikke hverdagskost.

– Utdatert og lite brukervennlig

Jørgen Hegstad er anmelder i Lydverket og Urørt-sjef, han sier at det er tydelig hvilken vei det går med Myspace.

– Noe av grunnen er at lavkvalitetsstreaminga til Myspace virker utdatert samtidig som den fremstår som lite brukervennlig, sier han til NRK.no.

I tillegg mener han at de er bakpå når det gjelder måten å knytte til seg nye «venner» på, og at sida har for mye reklame.

Hegstad forklarer at konkurrenter som Spotify, Soundcloud og Facebook Pages har tatt mye av markedet, og slenger på at Urørt har vokst seg større her i landet.

Prøver å selge

News Corporation, som eier Myspace, har flere ganger prøvd å selge nettstedet.

– Myspace tapte 100 millioner dollar i første kvartal i fjor. Å få sida på fotene igjen vil kreve en massiv investering, og det er vi ikke villige til å gjøre, sier en av sjefene i selskapet til Telegraph.

Chase Carey, en annen New Corporation-leder, har tidligere gått ut i media og kalt Myspace et problem.

Carey sier til Telegraph at han ikke kan si hvor lang tid Myspace får på å gjøre sida lønnsom igjen før de vil begrense tapene sine og selge mens de ennå kan.

– Men det er nok ikke snakk om flere år.

Hegstad sier at han ikke kommer til å savne Myspace hvis det skulle forsvinne.

– Men det vil bli huska som en av de viktigste revolusjonene når det kommer til distribusjon av musikk.