NRK Meny
Normal

Fikk 1 million dollar for å lage app som lar deg sende «Yo» til dine venner

For å få investorer til å bite på agnet trenger man ikke å lage en app som løser verdensproblemer. Det holder i massevis med en app som lar folk utveksle «Yo» med hverandre.

Yo App

Mobilapplikasjonen Yo har seilet inn på topp ti-lista i Itunes. Appen lar brukerne kun sende «Yo» til hverandre.

Foto: Yo App / iTunes

App-butikkene oversvømmes av nye apper hver eneste dag. Noen av dem er gjennomtenkt, nyttige og intuitive – andre er meningsløse, ubrukelige og svært unyttige.

En app som ved første øyekast ser ut til å høre hjemme i sistnevnte kategori, er den nye applikasjonen «Yo».

Konseptet er latterlig enkelt: Dette er en meldingsapp, men det eneste du kan sende til vennene dine, er et enkelt og kontekstløst «Yo» – et uttrykk som er en populær måte å si hei på.

Ingen andre ord kan supplere meldingen – mottakeren vil bare få et varsel der det står at et yo er mottatt.

Så hva betyr meldingen? Den kan bety hva som helst, ifølge Yo-utvikleren Or Arbel.

– «Yo» er mer enn et «hei». Yo kan bety hva som helst. Hei betyr hei, sier Arbel i et intervju med Business Insider.

Ferdig på åtte timer

La oss spole tiden litt tilbake. Gründer og sjef for selskapet Mobli, Moshe Hogeg, kontakter Or Arbel. Han trenger en ny mobiltjeneste og vil ha Abel til å utvikle den. Tjenesten han ønsker seg trenger følgende funksjonalitet: Den må kunne sende et varsel til sin personlige assistent ved hjelp av ett tastetrykk.

– Det er en teit idé. Hvor mange personer har en personlig assistent som de trenger å sende en push-notifikasjon til, var Arbels første tanke, ifølge nettstedet.

Men etter å ha fundert litt mer på ideen, gikk det opp et lys for Arbel – dette kunne faktisk være noe å gå videre med. Arbel sendte jo tross alt «Yo»-meldinger til sine venner fra før av, så hvorfor ikke lage en tjeneste som gjør det mulig å spare seg for noen tastetrykk?

Åtte timer senere ble «Yo» født. Åtte timer altså, som i programmeringssammenheng er ganske lite.

– En vits

Til tross for få arbeidstimer – applikasjonen har siden april fått over 60.000 nedlastinger og over 4 millioner "Yo"-meldinger har blitt sendt. Etter at den amerikanske finansavisa Financial Times skrev om appen har tjenestens popularitet økt betraktelig.

Yo app

Tilbakemeldingene strømmer inn på appens Itunes-side.

Foto: Skjermdump / Itunes

Og det stopper ikke der, for Arbel har mottatt 1 million dollar, om lag 6 millioner kroner, i økonomisk støtte fra et fond som eies av Mobli.

Akkurat dét sliter Eirik Solheim i NRK Beta med å forstå.

– Jeg har testet Yo og klarer ikke på noen som helst måte å se hvorfor dette skal være nyttig i sin nåværende form, sier Solheim til NRK.no.

– Da er det vel litt rart at appen har fått så mye i økonomisk støtte?

– Investorer ser ofte etter mer enn bare nåværende funksjonalitet i sine investeringsobjekter. Det er godt mulig at de har satt pengene sine på noen veldig flinke programmerere som de har tro på. Selv om Yo som app nå virker som en vits.

Yo hver gang det scores i VM

Men Yo er altså ingen vits, ifølge utviklerne, som nå også kan skryte over å ha inntatt topp ti-plassering i amerikanske Itunes.

På bildet til høyre kan du se noen eksempler på tilbakemeldingene som har haglet inn til Yo-utviklerne. De fleste vil nok se at dette er skrevet med en god dose ironi.

«På grunn av Yo har jeg endelig funnet en ordentlig måte å leve livet mitt på», skriver en bruker.

Selv om yo i utgangspunktet sier veldig lite, kan det også si ganske mye, ifølge Arbel. Utviklere har for eksempel implementert en funksjon som gjør at du mottar et yo hver gang et mål scores i VM, dersom du har lagt til brukeren WORLDCUP i appen. Men hvilket lag som scoret mål? Det må du fortsatt se på TV-en eller på internett.

Tanken skal ifølge Arbel være å utvide denne funksjonaliteten ytterligere, ved å for eksempel tilby et yo hver gang et nytt blogginnlegg blir publisert. Mulighetene er ifølge Arbel, og i motsetning til kritikerne, veldig store.

Rik av prompe-app

iFart

iFart ble en stor suksess i 2008, uten at noen helt vet hvorfor den slo an.

Foto: iFart

Yo er imidlertid ikke alene om å være en tilsynelatende unyttig app som tjener gode penger.

I 2008 lanserte forfatter og reklamemann Joel Comm en app som imiterer prompelyder - selvfølgelig kalt iFart.

Den bisarre appen, som lot brukerne dele fiselyder med hverandre, seilte rett til topps på listene over flest nedlastinger, og ifølge Business Insider førte det hele til at Comm tjente rundt 400.000 dollar på prosjektet.

Meningsløs app til 7000 kroner

Samme år ble I am rich-appen lansert. Appen, som enkelt og greit eksisterte for å kaste penger ut av vinduet, gjorde bare én ting: viste et bilde av noe som så ut som en edelsten.

Prislappen på appen var 7000 kroner. Før Apple fjernet den fra App Store rakk 8 personer å betale for den, noe som ga en hyggelig inntekt til utvikleren.