Hopp til innhold

Instastjernas hemmelighet

Lil Miquela har 1,6 millioner følgere på Instagram. Hun er artist og modell for Calvin Klein og Vogue. Sannheten om livet hennes hinter om kaos i fremtiden.

Lil Miquela

NYE TRENDER RYSTER: Lil Miquela og nye trender på nettet gir oss utfordringer vi ikke har sett maken til.

Grafikk: @lilmiquela / Brud

Hun dukket opp på sosiale medier i april 2016. Mystisk, vakker og fascinerende. Hun er en stjerne med et liv mange drømmer om.

Det eneste problemet er at hun ikke finnes i virkeligheten.

Det er det ikke lett å se.

Dina på 14 år og venninnen Ranja på 13 år ser på bildet av Lil Miquela. De syns hun er kul. Hun har tøff sveis med kortklipt rett pannelugg, store, brune øyne og milde fregner på nesen. Tenåringene skroller nedover feeden.

Jenter ser på Lil Miquela

KUL JENTE: Dina (14) og Ranja (13) følger mange på Instagram.

Foto: Frida J. Krüger / NRK

Lil Miquela ser uskyldig ut. Men det er noe med blikket. Hun ser hemmelighetsfull ut.

På bildene er hun ofte omkranset av kjendiser. Hun poserer i luksuriøse klesplagg og viser frem nye kosmetikkprodukter. Jenta fra Los Angeles er også artist med låter som streames av millioner på Spotify.

Sannheten

Det ble tidlig sådd mistanke om at hun bar på en hemmelighet. Ryktene sa hun ikke var virkelig.

Mysteriet rundt Lil Miquela gjorde henne bare enda mer populær.

Først i 2018, etter et par år på sosiale mediers stjernehimmel, ble et nytt ord lagt til presentasjonen på profilen hennes: Robot.

@lilmiquela

FORBILDE: I 2018 ble det avslørt at Lil Miquela egentlig ikke finnes. Følgerne digger henne likevel.

Grafikk: @lilmiquela / Instagram

Hun er skapt ved hjelp av CGI, computer-generated imagery. Hun er datagenerert og har fått sitt stjerneliv ved hjelp av kreative sjeler.

Bølge av kunstig innhold

– Det vil bli vanskeligere for oss å skille hva som er virkelig og hva som ikke er det i tida fremover, forteller Amy Webb.

Hun mener vi nå møter utfordringer vi aldri har møtt før, som ryster og forvirrer oss.

Amy Webb

FREMTIDSFORSKER: Hva skjer når vi ikke lenger vet hva som er virkelig? Amy Webb leder The Future Today Institute.

Foto: Frida J. Krüger / NRK

Hun er en av verdens fremste fremtidsforskere og besøkte nylig vitenskapsfestivalen Big Challenge i Trondheim. Der presenterte hun det hun mener er de viktigste teknologitrendene vi ser i dag.

Lil Miquela er en del av en bølge av kunstig innhold som nå svirrer rundt på nettet og i sosiale medier. Hun er opprinnelig skapt som del av et kunstprosjekt av selskapet Brud i Los Angeles.

Digitale forbilder

Det er flere som henne der ute. Mennesker med digitalt opphav, som kommuniserer, påvirker, inspirerer og lever det gode liv. Bermuda, Blawko22 og den digitale modellen Shudu er noen.

De digitale influenserne har blitt populære og svært omdiskuterte promotører av klær, kosmetikk og produkter. De er forbilder for millioner av fans.

@shudu.gram

DIGITAL MODELL: Shudu er skapt av Cameron-James Wilson.

Grafikk: @Shudu.gramOnce

Selv om Lil Miquela er avslørt er hun like populær. I 2018 dukket hun også opp på Time sin liste over de 25 mest innflytelsesrike personlighetene på internett.

Hun eksisterer ikke

Jentene sitter rundt kafébordet i Trondheim. De er mye på Instagram og forteller at de følger folk fordi de er morsomme, kjente eller bare kule. De følger flere som ligner Lil Miquela.

Når de får vite at Lil Miquela ikke finnes i virkeligheten går de raskt i gang med å studere bildene nærmere. De zoomer ivrige inn, skroller, leser og diskuterer.

Eirin Kolaas Aune

SKUMMELT: 13-åringene Eirin og Anita syns det er skummelt når forbildene viser seg å være falske.

Foto: Frida J. Krüger / NRK

– Dette ser ut som ekte hender, sier Dina. Men etter å ha sett nærmere mener hun de likevel ser falske ut.

– Om vi ikke vet at hun er fake, så tenker vi jo ikke over at hun er det, sier Ranja.

– Det er litt skummelt. En slik person kan jo være idolet ditt, men så er det liksom ikke ekte. Så kan du også bli litt falsk, sier Eirin (13).

Avatarer på nye arenaer

Vi kjenner til slike avatarer fra film og dataspill. Men når de trår inn på nye arenaer utfordrer det oss.

– Når vi ser Spiderman på kino så vet vi at han ikke er virkelig. Med de digitale personlighetene vi nå ser på sosiale medier er det annerledes. Det er ikke så lett å se, og vi forventer det ikke, sier Morten Goodwin. Han er forsker ved Centre of Artificial Intelligence ved Universitetet i Agder.

Morten Goodwin

NYE TIDER: Det vi ser nå er nytt og gir oss nye utfordringer, sier forsker Morten Goodwin ved Centre for Artificial Intelligence.

Foto: Ole Alvik

Han forteller også at det blir stadig lettere for flere å lage innhold som ser virkelig ut.

Algoritmenes makt og fremtiden

Den mystiske Lil Miquela blir omtalt som robot, og mange tror hun er fullstendig drevet av kunstig intelligens. Ifølge tidsskriftet The Verge er hun ingen av delene. Teknologien er ikke helt klar for det enda. Når vi ser jenta posere på bilder eller i musikkvideoene sine, er det i hovedsak dyktige grafikere med gode dataprogrammer sin fortjeneste.

Innlegg og kommentarer er styrt av bakmenn og -kvinner av kjøtt og blod.

Likevel representerer disse digitale influenserne starten på noe nytt.

– Det er forskjell på hva kunstig intelligens kan gjøre nå, og hva som er mulig snart, fortsetter Goodwin.

For med rask utvikling av teknologi tror han disse digitale menneskene snart også vil kunne kommunisere på virkelighetsnært vis, gjennom tekst og tale skapt ved hjelp av maskiner, algoritmer og kunstig intelligens. Bilder, video, innlegg og samtaler vil kunne genereres av maskiner fullt og helt.

Fremtiden skjer nå

Fra scenen i Trondheim viser fremtidsforskeren Amy Webb eksempler som tar pusten av tilhørerne. Avataren Lil Miquela ser virkelig ut. Og videoer, såkalte deepfakes, viser mennesker som Obama og Mark Zuckerberg der de sier ting de aldri har sagt.

Alt dette gir oss utfordringer vi aldri har stått overfor tidligere, mener Amy Webb.

Hun mener det haster med å forstå at alt dette skjer nå. Og det skjer fort.

Vi må stille nye spørsmål

– Vi fetisjerer fremtiden, sier Webb. Hun mener vi i for stor grad sammenstiller fremtiden med science fiction. Vi tenker på flyvende biler, liv på Mars eller på kule leker og dingser. Vi stiller oss selv utenfor og tenker at det hører fremtiden til.

– Men vi må tenke at dette er nå, og være kritisk til teknologien. Vi må stille spørsmål om hvordan dette faktisk vil påvirke oss fremover, sier hun.

Først da kan vi virkelige mennesker lykkes i å ta kontrollen.

Venninnegjengen er klare til å forlate kaféen og skal ut i byen, ut i den virkelige verden. Med virkelige folk.

Det er det de liker best, tross alt.

Jenter på cafe

VENNINNER: Dina Kamp (14), Ranja Sotkajærvi (13), Eirin Kolaas Aune (13) og Anita Laugen (13) trives best i det virkelige liv.

Foto: Frida J. Krüger / NRK

Hør mer om hvordan deepfake vil utfordre oss i Kurér, NRK P2.

Se hvordan en CGI-influenser blir skapt. Lil Miquela: The Digital Avatar Instagram Influencer

Les også: Frykter bølge av «deepfake»-angrep: – Etterretningsmiljøet er ekstremt bekymret – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer