NRK Meny
Normal

Avansert kunstig intelligens er like smart som en fireåring

Hvor smart er egentlig en av verdens mest avanserte kunstige intelligenser? Ikke veldig smart, ifølge ny forskning.

Group Of Children Enjoying Outdoor Tea Party Group Of Children Enjoying Outdoor Tea Party

En av verdens mest avanserte kunstige intelligenser er omtrent like smart som han her.

Foto: Monkey Business Images / Colourobox

En fungerende kunstig intelligens (AI) har vært en drøm for datautviklere siden starten av dataalderen. Helt siden matematikeren og kunstig intelligens-faderen Alan Turing utviklet datamaskiner under andre verdenskrig, har forskere ment at en ekte elektronisk hjerne er mulig å utvikle.

Nå har forskere ved Universitetet i Chicago testet ConceptNet 4, et av verdens beste AI-systemer, for å se hvor intelligent systemet faktisk er, sammenlignet med et menneske.

Det viser seg at den kunstige intelligensen ikke har kommet seg forbi barnehagen ennå, og var omtrent på en fireårings nivå. Men ikke en hvilken som helst fireåring.

– Hvis et barn hadde svart på samme måte, hadde det nok vært et symptom på at noe var galt, sier lederen av studiet, dataingeniør Robert Sloan ved Universitetet i Chicago, ifølge phys.org.

Sunn fornuft?

Forskerne ga ConceptNet flere standardiserte IQ-prøver for unge barn, og datamaskinen fikk et gjennomsnittlig IQ-resultat på nivå med barn på fire år, men poengene var fordelt på en helt annen måte enn hos et vanlig barn.

Sloan forteller at ConceptNet gjorde det veldig bra på ordforrådstesten og evne til å gjenkjenne likheter mellom objekter, men dramatisk mye dårligere enn gjennomsnittet når det kom til forståelse.

Datamaskinen hadde store problemer med å svare på spørsmål som: «Hvorfor skrur vi av lyset når vi går ut av et rom?», og andre «hvorfor»-spørsmål.

ConceptNet er bygget på et AI-prosjekt ved Massachusetts Insitiute of Technology (MIT) kalt Open Mind Common Sense (OMCS).

OMCS-databasen består av hundretusenvis av biter med informasjon og konsepter som vi mennesker tar for gitt. For eksempel: Banan er en frukt, frukt er søtt, bær er også søte, og så videre.

Kyrre Glette,

Kyrre Glette, førsteamanuensis ved Institutt for Informatikk, UiO.

Foto: UiO

– ConceptNet er et program som bruker all denne "sunn fornuft"-kunnskapen i et datakart, og forskerne kan dermed stille spørsmål om hva det skulle være, forklarer førsteamanuensis Kyrre Glette ved Institutt for Informatikk på UiO til nrk.no.

ConceptNet lager også sammenhenger mellom mange forskjellige konsepter. For eksempel er bananer søte, derfor er det også en dessert. Bananer vokser også på trær, akkurat som epler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Evil angry robot

Ingen grunn til å frykte en løpsk kunstig intelligens hvis den ikke er smartere enn en 1.-klassing.

Foto: Colourbox

Enkle avgjørelser er ikke enkle

Et av de største problemene med å lage en kunstig intelligens er å få et dataprogram til å gjøre seg opp en mening om en situasjon, kun basert på en kjapp og enkel oppfatning av situasjonen.

Problemet er at vi tar våre "enkle" avgjørelser basert på et enormt bibliotek med fakta og erfaringer som vi ikke er klar over i dagliglivet.

– Vi har egentlig enorme kunnskaper, og har lært ting hele livet forteller leder av studien, Robert Sloan.

– Når vi var små barn, dro vi ting ned fra bordet og ned på bakken, og lærte at ting faller nedover. Vi lærte også at du ikke får det samme resultatet hvis du drar en katt i halen. Vi er fortsatt langt unna denne "sunn fornuft"-forståelsen hos datamaskiner.

–Ville ikke virket veldig smart

Kyrre Glette ved institutt for Informatikk mener ConceptNet og en fireåring ikke er helt sammenlignbare, på tross av IQ-resultatet.

– Det blir litt misvisende å si at den er like smart som en fireåring. Datamaskinen kan ha mer kunnskap enn et barn, og svare mer utfyllende på spørsmål, men den mangler resonneringsevnen til en fireåring.

– Jeg tror ikke ConceptNet ville virket spesielt intelligent i en virkelig situasjon, sier Glette.

Kyrre Glette er mer opptatt av å angripe kunstig intelligent ved å gi den mulighet til å lære seg nye konsepter selv, istedenfor at den må trekke kunnskap fra en database.