LHC klar for ny oppstart

Etter påske skal partikkelakseleratoren Large Hadron Collider (LHC) startes opp igjen for første gang på over to år. Denne gangen er målene mer ambisiøse enn noensinne.

Large Hadron Collider (LHC)

Large Hadron Collider (LHC) har gått gjennom en kraftig oppgradering siden 2012, og er omsider klar for nye eksperimenter.

Foto: FABRICE COFFRINI / Afp

LHC, som raskt fikk tilnavnet «Dommedagsmaskinen» da den sto ferdig i 2008, har stått stille siden oppdagelsen av det etterlengtede Higgs-bosonet sommeren 2012.

Rett før påske ble oppstarten forsinket på grunn av en kortslutning i et av systemene som skal beskytte de kraftige magnetene i den 27 kilometer lange tunnelen.

Tirsdag var problemet løst, og nå er oppstarten like rundt hjørnet, melder CERN.

Doblet kapasiteten

Partikkelakseleratoren LHC

Partikkelakseleratoren LHC har blitt dobbelt så kraftig siden sist.

Foto: MARTIAL TREZZINI / AP

CERN har brukt de siste to årene på å oppgradere og vedlikeholde LHC, og nå skal energikapasiteten være doblet.

Det åpner for hittil uante muligheter. Forskerne håper de nå skal klare å avsløre en av universets største hemmeligheter, nemlig hva mesteparten av det er laget av.

Det er anslått at rundt 95 prosent av universet består av mørk materie og energi, men ingen vet nøyaktig hva det er. I likhet med Higgs-bosonet er den mørke materien noe som må påvises for at forskernes regnestykker skal gå opp.

Dersom stoffet finnes, må det ha blitt skapt ved universets begynnelse, og det er disse forholdene CERN har som mål å gjenskape i LHC.

CERN

LHC ligger under Sveits og Frankrike.

Foto: CERN

Svarte hull og parallelle universer

Noe av grunnen til at LHC ble forbundet med dommedag da den startet opp for første gang, er at partikkelkollisjonene teoretisk sett kan skape mikroskopiske svarte hull.

Selv om disse ikke ender opp med å sluke jorda, vil oppdagelsen av små svarte hull kunne åpne for enda mer spektakulære teorier, deriblant parallelle universer og dimensjoner.

Den såkalte Regnbueteorien går blant annet ut på at tyngdekraft kan «lekke» over i andre dimensjoner. Dersom man kan spore en slik lekkasje, vil det igjen kunne åpne opp for parallelle universer som eksisterer i andre dimensjoner.

– Hvis man ikke oppdager svarte hull ved hjelp av energinivåene man kan forutsi, vil det bety en av tre ting: Ekstra dimensjoner eksisterer ikke, de eksisterer, men er mindre enn ventet, eller så må teorien justeres, sier Mohammed Khalil ved universitetet i Waterloo til Phys.org.

Hvis den stemmer, kan Regnbueteorien etter sigende bygge bro mellom Einsteins relativitetsteori og kvantemekanikken. Konklusjonen kan imidlertid bli at universet verken har en begynnelse eller en slutt, og at Big Bang-teorien må legges død.

Galaksen PGC 54493

«PGC 54493» er en av flere galakser som brukes til å studere mørk materie.

Foto: Handout / Afp