Lavalag tyder på massivt asteroidebombardement

I perioden fra 3,8 til 1,8 milliarder år siden ble Jorda truffet av rundt 70 asteroider som var minst like store som den som utrydda dinosaurene.

Asteroid impact

Forskerne tror at enkelte av nedslagene i arkeikum-perioden frigjorde nesten 500 ganger så mye energi som det som drepte dinosaurene.

Foto: Don Davis

For 65 millioner år siden landa en asteroide på Yucatan-halvøya i Mexico. Den etterlot seg et krater på mer enn 180 kilometer i diameter, og forårsaka sannsynligvis K-T-utryddelsen - den som tok knekken på dinosaurene.

Dette er langt fra første gang noe lignende har sett, nå viser ny forskning at 70 minst like store asteroider traff Jorda i løpet av tidsepoken arkeikum.

– Har vært et mysterium

Asteroidenedslag av disse dimensjonene fører til at store mengder lava slynges opp i atmosfæren. Det som går opp kommer ned, og det er restene av dette nedfallet som nå gjør at forskere har lært mer om hva som foregikk for flere milliarder år siden.

Tynne lag med stein på Jorda - fra noen millimeter til flere centimeter tykke - inneholder bittesmå kuler med lava.

– Disse lagene forteller om intense perioder med asteroidebombardement, og opphavet deres har lenge vært et mysterium, sier William Bottke til ScienceDaily.

Han er med i ei gruppe forskere fra NASA Lunar Science Institute's Center of Lunar Origin and Evolution (CLOE) som har skrevet rapporten som er publisert i Nature.

Ikke vulkaner

Steinlagene med lavakuler har utelukkende blitt funnet på plasser som er idéelle for uforstyrra bevaring av denne typen materiale, for eksempel i skiferlag på havbunnen.

Minst 12 slike kulelag har hittil blitt funnet, og Yucutan-treffet er det eneste nedslaget vi vet om som har lagd et lag like tykt som de som er funnet som er fra arkeikum.

– Arkeikum-lagene inneholder nok utenomjordisk materiale til at vi kan utelukke alternative kilder, som for eksempel vulkanutbrudd, sier geolog Bruce Simons til ScienceDaily.

Dermed føler forskerne seg altså trygge på at det var minst 70 enorme asteroider som kolliderte med Jorda i tidsrommet fra 3,8 til 1,8 milliarder år siden.

– Det blir spennende å forske på om disse voldsomme hendelsene påvirka evolusjon av tidlig liv på planeten vår på viktige måter, sier Bottke.