Den britiske organisasjonen Enviromental Transport Association (ETA) har målt CO2-utslipp og drivstoffbruk på 5.000 biler med den konklusjon at Lamborghinis fartsvidunder Murcielago, er bilen som forurenser mest i 2010.
Den italienske guttedrømmen har hele fem ganger så store utslipp som det mest miljøvennlige alternativet, Toyota iQ. I følge ETA tilsvarer en Murcialego på veien i et år, det samme som at man hugger ned en fotballbane full av trær.
Har liten betydning
Standardutgaven av Murcielago har en 6,5 liters V12-motor og 640 hestekrefter under panseret. Den gjør 0 -100 på 3,5 sekunder og slike fartsfakta faller ikke i god jord hos miljøforkjempere.
Nestleder i Bellona, Marius Holm, er ikke redd for de miljømessige farene med slike sportsbiler, men tror de i verste fall kan ha en dårlig signaleffekt.
Heldigvis er det ikke så mange som har råd til disse bilene, så luksusbiler utgjør en veldig liten andel av markedet. Derfor er også utslippsmengden samlet sett marginal, sier Holm som forklarer at den store helheten er det sentrale.
– Vi er mest opptatt av hva som kan gjøres med vanlig biltrafikk, men samtidig kan det ha en negativ effekt hvis forbildene i samfunnet kjører rundt i sportsbiler, forklarer Holm til NRK.no.
Les:
Miljøvennlige sportsbiler er fremtiden
Holm oppfordrer sportsbilentusiaster til å vurdere el-biler og mener de finnes fullgode, grønne alternativer til Lamborghini Murcielago og de andre utslippsverstingene.
– Bilindustrien er i ferd med å endre kurs mot el- og hybridbiler. Så hvis man er ute etter et miljøvennlig alternativ til en sportsbil, kan jeg personlig anbefale Tesla sin variant som Frederic Hauge har kjøpt seg.
– Denne bilen er fullt på høyde med en sportsbil og ettersom man slipper unna avgifter, er den også billigere i innkjøp enn de bensindrevne alternativene, avslutter Holm.
Les: