Hopp til innhold

Denne pappsykkelen koster 120 kroner

Israelsk oppfinner håper å bedre transporten i den tredje verden – men materialvalget har du neppe sett før.

Den israelske oppfinneren Izhar Gafni vil i løpet av neste år sette i gang masseproduksjon av en pappsykkel. Den er tenkt å lette transporten i fattige deler av verden. Gafni er en sykkelentusiast med lang erfaring i samlebåndsproduksjon, og han har nå laget en prototyp på en sykkel som skal kunne produseres for ni dollar, om lag 50 kroner, og selges for litt over det dobbelte.

– Å lage en pappeske er lett, og den kan være både sterk og holde i lang tid. Men det å lage en sykkel var ekstremt vanskelig, og jeg måtte finne den riktige måten å brette pappen på, i flere forskjellige retninger. Det tok halvannet år, med mye prøving og feiling før jeg fikk det til, sier oppfinneren, ifølge den britiske avisa The Telegraph.

LES OGSÅ: Dette skal gjøre offshoreindustrien mer lønnsom
LES OGSÅ: Her finnes den nye Reodor

Hele sykkelen er resirkulert

Tanken bak sykkelen er besnærende enkel. Pappplater skjæres til og brettes etter en mal. Likevel ligger det til sammen fire år med prøving og feiling bak hele prosjektet. Selve sykkelramma er laget av bølgepapp, som er brettet for å gi optimal styrke.

Deretter er ramma behandlet med en så langt hemmelig miks av kjemikalier som skal gjøre pappen vanntett og brannsikker. Gafni sier selv han lot ramma ligge i en vanntank i flere måneder uten at den tok til seg vann.

Sykkelens andre deler er alle laget av resirkulerte materialer, og det er ikke brukt noe metall i det hele tatt. Gafni har ikke villet avsløre noen flere detaljer om produksjonen, ettersom deler av prosessen fremdeles er under patentsøknad.

I tillegg skal sykkelen kunne utstyres med en elektrisk motor, som syklisten vil kunne ta av og lade ved behov.

Sykkelen vil, uten motor, veie om lag ni kilo.

Gratis i den tredje verden

Ifølge Gafni vil prisen på 120 kroner gjelde i den industrialiserte verden. På grunn av at hans selskap vil få statsstøtte for å bruke resirkulerte materialer, og fordi han vil tiltrekke seg reklamesponsorer, ser han for seg at de fleste av syklene vil kunne gis bort i fattige land, utstyrt med sponsorens logo. I tillegg vil selskapet ansette pensjonister og funksjonshemmede, som igjen gir nye arbeidsplasser og ny statsstøtte til selskapet.

LES OGSÅ: Har laget bil med musefellemotor
LES OGSÅ: Bølgevinge kan få innovasjonspris

– Fordi vi får så mye statsstøtte for å bruke resirkulerte materialer, får vi produksjonskostnaden ned i null. Vi kopierer forretningsmodellen fra teknologiindustrien, der programvare distribueres fritt, men med reklame innebygd, sier Nimrod Elmish, som er forretningspartner med oppfinneren.

I løpet av seks måneder vil selskapet begynne masseproduksjon av tre sykkelmodeller og en rullestol.

LES OGSÅ: Nå kan funksjonshemmede styre rullestolen med tungen
LES OGSÅ: Denne roboten går som et menneske