Hopp til innhold

Lad opp huset med elbil

Nissan vil at du skal bruke elbilen som reserveløsning for strøm, så du kan drive apparater i ditt eget hus ved strømbrudd.

Nissan Leaf

Nissan Leaf skal kunne drive en japansk husholdning i opptil to døgn.

Foto: Itsuo Inouye, AP/Scanpix

Det er ikke lenge til Nissan slipper sin nye elbil i Norge, Nissan Leaf. Bilen har allerede fått mye oppmerksomhet, siden den er en av de første elbilene i Golf-klassen. Den ble også kåret til årets bil i 2011.

Nå introduserer Nissan i Japan et system som de kaller ”Leaf to Home”, hvor bilen skal fungere som en reserveløsning for strøm. Teknologien vil bli tilgjengelig i Japan i mars, 2012.

Hvis det skulle skje en naturkatastrofe, eller hvis strømmen skulle ryke, er det visstnok bare å plugge bilen rett inn i huset, og la batteriene gjøre jobben, melder nettstedet PopSci.com

Nissan mener at bilen skal kunne drive en gjennomsnittlig japansk husholdning i to dager, selv med energikrevende apparater som klimaanlegg og kjøleskap som suger opp elektrisiteten.

Ifølge Nissan skal Leaf kunne kjøre rundt 175 km på en ladning, og levetiden på batteripakken skal være mellom fem og ti år.

Kanskje ikke i Norge?

Nordmenn er som kjent blant de mest strømforbrukende folkeslagene på jorden, og dette passer dårlig med batterikapasiteten på en japansk elbil. Ifølge PopSci har bilen en batterikapasitet på 24 kilowattimer (kWh). Det vil si 12 kWh i døgnet, hvis bilen skal drive et hus i to dager.

Hvis strømmen skulle være borte i to dager, blir det litt knapt for norske forhold. En gjennomsnittelig husholdning bruker rundt fire ganger så mye strøm i døgnet, ca. 47 kWh går med i det daglige sluket.

Tarjei Solvang er forsker ved Sintef Energi, og lurer på om dette er en løsning som ikke er helt skreddersydd for norske forhold.

– Det er helt klart teknisk mulig, og er sånn sett en god ide. Spørsmålet er hvor nødvendig det er i landet vårt.

Han forklarer at vi har generelt pålitelig strømforsyning i Norge, spesielt i byene. Det er her det mest aktuelt å eie en elbil, siden det er relativt korte avstander.

Et gjennomsnittlig strømavbrudd i Norge er på en ca. time, og elbilen kunne helt fint gitt strøm i denne perioden.

Et spørsmål om sikkerhet

Et slikt system krever også noen sikkerhetsvurderinger man kanskje ikke tenker på med det første.

– Hvis man skulle bruke dette systemet i Norge, måtte man ha sjekket med det lokale kraftselskapet først.

– Når det skjer et brudd på strømkablene, vil selskapet sende ut reparasjonsmannskap.

– Hvis elbilen står og leverer strøm til et hus som er koblet på strømnettet, vil det også kunne bli spenning på nettet. Dette kan jo være farlig for de som skal foreta reparasjonene, sier Solvang

Ved et strømbrudd må også det praktiske vurderes, siden strømmen du skulle brukt til å kjøre bil ville gått til tv-spilling, vannkokere og vaskemaskiner.

– Det blir en vurderingssak, og man kan jo ende med å måtte ta bussen til jobben.

– Sånn som kraftmarkedet ser ut i Norge, er det nok ikke så mye å tjene på å bruke elbilen til reservestrøm, men markedet kan definitivt forandre seg i framtiden, avslutter Solvang.