Mens rettsaken om kapteinens skyld eller uskyld pågår i Italia, foregår det et kappløp med tiden for å heve det havarerte cruiseskipet som ligger ved øya Giglio i Toscana i Italia.
Lederen for hevingsprosjektet, Nick Sloan sier at Concordia allerede har kollapset så mye at båten ligger tre meter lavere i vannet enn da den gikk på grunn 13. januar i fjor, i følge nyhetsbyrået AP.
Sloan jobber for Titan Salvage, selskapet som har fått den svært kompliserte jobben med å heve skipsvraket, i samarbeid med italienske Micoperi.
- Les også: Hvor store skip kan man bygge?
Ingen har noensinne prøvd å heve et så stort skip på denne måten, og Titan Salvage hevder at denne bergingsoperasjonen er uten sammenligning.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bergingen
Arbeidet med å heve Costa Concordia har pågått siden i fjor, og de håper at selve bergingen skal skje i midten av september. Hvis den ambisøse bergingsplanen mislykkes, vil de ikke få en ny sjanse, mener Nick Sloan.
Selve hevingen av det medtatte skipet er en enorm ingeniørutfordring, og består av flere, kompliserte steg.
På nettsiden www.theparbucklingproject.com har samarbeidspartnerene i bergingsoperasjonen laget en presentasjon om hvordan de skal gjøre denne kjempeoperasjonen.
- Les også: Australsk milliardær bygger ny Titanic
Først har selskapet stabilisert skipsvraket slik at det ikke sklir eller forandrer posisjon der det ligger, på en ganske bratt undervannskråning. Dette ble gjort ved å forankre skipet med gigantiske vaiere til støpte ankringspunkter på havbunnen. Hele forankringsprosessen ble ferdigstilt i november i fjor.
Disse vaierene skal etterhvert settes i kjempestore jekker, som skal dra skipet på rett kjøl når de endelig kan prøve å heve vraket.
Forøvrig leverer den norske tauprodusenten OTS ekstremt kraftig fibertau til operasjonen, og en kjetting på 400 tonn fra et selskap på Sotra skal også brukes i bergingen.
Kan brekke opp
Deretter må de bygge en slags kunstig sjøbunn, som skal fungere som en vugge når de får det 46 000 tonn tunge skipet på rett kjøl. 15 store ballasttanker, kalt caissons, blir festet til babord side, som foreløpig er over vann.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Så kommer den mest kritiske delen av bergingen, nemlig selve kantringen av skipet. Hele skroget må trekkes opp fra havbunnen, og ved hjelp av styre- og trekkekabler, skal skipet stå rett igjen på undervannskonstruksjonen.
Kantringen, som de kaller «parbuckling», kommer til å ta flere dager, og må gjøres veldig langsomt, siden hele skipet blir utsatt for store krefter og må nøye overvåkes. Hvis noe går galt i denne prosessen, kan skipet brekke opp, i følge Reuters.
– Vi er klar over risikoene, og vi mener at bergingen vil fungere, sier Nick Sloan til nyhetsbyrået.
- Les også: Sølvskatt funnet på skipsvrak
Costa Concordia er tømt for drivstoff, men skipet inneholder fortsatt tonnevis med råtten mat, møbler, baggasje og annet rask som kan søple ned det italienske turistparadiset.
– Vi har ikke oppdaget noe forurensing fra skipet, og situasjonen blir overvåket kontinuerlig av myndighetene, sier Franco Porcellacchiaen av bergingslederne, til BBC.
Når skipet står på undervannskonstruksjonen, skal det festes 15 nye caissons på skipets styrbord side, som før har ligget på havbunnen. Tankene på begge sidene av skipet er fulle av vann, og når Costa Concordia er klar for fløting, kan vannet pumpes ut av tankene. Da fungerer de som pontonger, og skipet vil flyte igjen.
Deretter vil cruiseskipet foreta sin siste reise, til en tørrdokk på Sicilia hvor det skal demonteres. Costa Concordia er rett og slett for skadet til at det er økonomisk forsvarlig å reparere skipet.