Kannibalstjerne spiste nabo

Studier av bilder fra NASAs Chandra X-Ray Observatory viser en stjerne som har slukt en annen stjerne eller kjempeplanet.

Chandra Finds Evidence for Stellar Cannibalism

1000 lysår unna oss ligger stjernen PB Piscium, som er mistenkt for å ha slukt en nabo. Bildet til venstre viser data fra Chandra X-ray Observatory i lilla, mens optiske data fra Shane teleskopet ved Lick Observatory vises i oransje, grønt og blått.

Foto: Chandra X-ray Observatory Center / X-ray (NASA/CXC/RIT/J.Kastner et

Denne artikkelen er henta fra Forskning.no.

Stjernen som spiste et annet gigantisk himmellegeme kalles BP Piscium, og forskere tror den er omtrent som vår egen sol, bare mer utviklet.

Stjerna er omringet av en kjempering av støv og gass, og forskerne har også observert jetstråler som skyter ut fra den.

Ringer og jetstråler er vanligvis tegn på at stjerner er unge, men nye resultater fra Chandra X-ray-observatoriet antyder at BP Piscium ikke er helt hva den ser ut som.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.

Gamle stjerner vokser

Ifølge NASA tyder de nye observasjonene på at både ringen og jetstrålene er etterlevninger fra da BP Piscium konsumerte en kjempeplanet eller stjerne.

Når en stjerne som vår egen sol blir gammel og begynner å gå tom for kjerneenergi, blir den større og større og blir til en såkalt rød kjempestjerne. Astronomene tror nå at BP Piscium, som ligger rundt 1 000 lysår fra jorda, er i dette stadiet.

Forskerne mener at stjerna har fått ny energi av å sluke himmellegeme, og at den kan lyse enda litt lenger.

- BP Piscium viser oss at stjerner som solen vår kan leve stille i milliarder av år, men når de først er i ferd med å slukke så kan de ta med seg en stjerne eller planet eller to, sier David Rodriguez, en av studiens forfattere, i en pressemelding.

Astronomene vet enda ikke helt hvordan stjerner kan konsumere store planeter eller stjerner, og skriver i pressemeldingen at dette for tiden er et hett tema i astrofysikken.

Man regner med at vår egen sol er omtrent halvveis i sitt livsløp, og at den vil lyse med omtrent samme styrke som i dag i fem milliarder år til. Deretter tror man den vil ese ut til omtrent 100 ganger dagens størrelse før den slukker.

Her kan du se en video om hvordan Chandra-observatoriet fungerer og hva det gjør:

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)
Vi er "på nett" så å si hele døgnet. Vi tvittrer, snap'er, spiller, teller skritt, handler og søker etter nyheter. Denne aktiviteten overvåkes av aktører som samler inn enorme datamengder om oss. Det ligger store gevinster, men også viktige fremskritt i BIG DATA! (2:4)
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)