Lettere å oppdage beboelige planeter rundt døende stjerner

Dette er forskning som har potensial til å gi oss bevis for livsformer på fjerne planeter i løpet av få år, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard.

Døende stjerne

Det skal være lettere å oppdage oksygen i atmosfæren til planeter som kretser rundt hvite dverger, viser en ny rapport.

Foto: David A. Aguilar (CfA)

Finnes det liv på andre planeter? Universets størrelse tatt i betraktning vil svært mange svare "ja" på dette spørsmålet.

Uansett er dette foreløpig bare spekulasjoner, vi har fortsatt til gode å finne håndfaste bevis på at vi ikke er alene.

Nå tyder en ny rapport på at jakten kan bli enklere hvis vi leter rundt døende stjerner.

Stabile forhold

Døende stjerner høres i utgangspunktet ikke ut som noe man har lyst til å bo i nærheten av, men forholdene rundt dem er ikke så ugjestmilde som man skulle tro.

– Normalt vil man ikke tenke at slike stjernerester kan ha planeter siden røde kjemper sluker de fleste planetene i planetsystemer. Men dannelse av nye steinplaneter av stoffene som er dannet i den røde dvergen kan jo være en mulighet, sier Knut Jørgen Røed Ødegaard til NRK.no.

Når en stjerne som vår egen sol dør, kvitter den seg med de ytterste lagene sånn at det bare gjenstår en varm kjerne som typisk er på størrelse med Jorda - dette kalles en hvit dverg.

Ødegaard forklarer at planeter rundt slike stjerner kan ha sikret seg meget stabile forhold over veldig lang tid siden hvite dverger kjølner svært sakte.

– Let rundt de hvite

K. J. R. Ødegaard

Astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard.

Foto: Studio Vest

– I jakten på utenomjordiske biosignaturer, bør vi starte med å lete rundt hvite dverger, sier Avi Loeb som har vært med på å skrive rapporten som nå er publisert i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Når astronomer skal lete etter biosignaturer i andre planeters atmosfærer, ser de på stjernelyset som kommer gjennom planetenes atmosfærer når de passerer foran moderstjernen sin - sett fra Jorda.

– Lyset får da fingeravtrykkene fra stoffene i planetens atmosfære. Slike fingeravtrykk er lettere å oppdage når lyset kommer fra en kjølig stjerne enn fra en varm stjerne, forklarer Ødegaard.

Ny forskning fra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics tyder på at de nærmeste beboelige planetene sannsynligvis går i bane rundt en rød dverg, men Loeb tror likevel ikke det er plassen å lete.

– Selv om de nærmeste beboelige planetene muligens befinner seg ved en rød dverg, vil de nærmeste vi lett kan oppdage at er beboelige kretse rundt en hvit dverg, sier han til ScienceDaily.

Ødegaard tror den nye oppdagelsen kan gjøre letinga etter liv lettere.

– Dette er forskning som har potensiale for å gi oss bevis for livsformer på fjerne planeter i løpet av få år.