Kan bli robotkrig mellom Google og Amazon

Det kan brygge opp til robotkrig mellom Google og Amazon. Begge selskapene skal ha planer om å levere varer på døra uten at mennesker er involvert.

Roboter fra henholdsvis japanske Schaft Inc og amerikanske Mekabot, som nå er kjøpt opp av Google.

Roboter fra henholdsvis japanske Schaft Inc og amerikanske Mekabot som nå er kjøpt opp av Google.

Foto: Mekabot.com/Schaft-inc.jp

Konspirasjonsteoretikere med forkjærlighet for Terminator-filmene følger nok nøye med på Googles siste trekk. I løpet av det siste halvåret har de kjøpt opp sju selskaper som driver med nettopp roboter, og skal sågar ha ansatt egne folk med tanke på å utvikle en egen versjon.

En talskvinne bekrefter overfor BBC at prosjektet er i gang og er under ledelse av Andy Rubin, mannen som også dro i spakene når det gjaldt Googles operativsystem, Android.

Ikke til meg og deg

Google vil ikke opplyse til BBC hva slags type robot som var under utvikling, men ifølge New York Times skal det foreløpig ikke være snakk om roboter som du og jeg kan kjøpe i butikken.

I stedet mener avisen det kan være snakk om at robotene skal kunne brukes til levering av varer.

Times skriver at en robot, for eksempel sammen med Googles allerede eksisterende selvkjørende biler, kan bli en konkurrent til Amazons droner. Google er allerede i gang med å levere varer i to store amerikanske byer i et prosjekt kalt Google shop express.

Amazons droneplaner består, kort forklart, i at de ønsker å levere bøker og andre varer til forbrukerne ved hjelp av droner. Foreløpig venter de på avklaring fra de amerikanske luftfartsmyndighetene på om dette i det hele tatt lar seg gjøre, men planene foreligger; se Amazons egen forklaringsvideo her.

Kriger om samme markeder

Dermed kommer nok en gang to av verdens største selskaper til å gå i direkte konkurranse med hverandre.

  • Amazon har én skytjeneste, Cloud, mens Google har sin Drive.
  • Amazon har sitt Kindle Fire nettbrett, mens Google har Nexus.

Når og om den eventuelle robotkrigen blir en realitet, gjenstår å se, for Googles prosjektleder har ikke dårlig tid.

– Som med alle månelandingsprosjekter er tid en viktig faktor. Vi trenger en lang nok rullebane og et tiårs perspektiv, sier han til N.Y. Times.