Alle fotos: NRK
Av Eva Laukøy/Hilde Håbjørg
Det er grunderen Lars Helge Neergård fra Frei på Nordmøre som står bak konseptet. Den tidligere forsikringsagenten, nå jusstudent, fikk ideen til en "intelligent handlevogn" for flere år siden, og gikk til forskere ved SINTEF i Trondheim med sitt konsept.
Lars H Neergård, gründer
Ideen går ut på at en dagligvarebutikk deles inn i ulike soner. Hver sone får sin egen reklamefilm - direkte rettet mot en av varene som befinner seg i sonen. Når kunden kommer inn i sonen med handlevogna si, kommer en reklamefilm opp på en skjerm som er festet på vogna. I mineralvannsonen kommer for eksempel colareklame opp, kunden beveger seg videre, kommer inn i sonen for rengjøringsmidler, og reklame for en bestemt type vaskepulver kommer opp.
Radiosender i butikktaket
Forskere ved SINTEF i Trondheim har brukt to år på å utvikle en teknologi som får dette til å fungere. Ulike radiosendere monteres i taket i hver enkelt sone i butikken,
Montering av radiosender i taket
signaler derfra tas i mot av en antenne på skjermen. Skjermen har en størrelse på 23 x 10 cm. I "huset" skjermen sitter på, befinner det seg en datamaskin. Her er det lastet inn ulike reklamefilmer som aktiveres når radiosignaler fra de ulike senderne blir mottatt. Tanken er at informasjonen som ligger i hver skjerm skal lastes inn fra en sentral server et sted i landet. Derfra blir filmene byttet ut med en tids mellomrom.
De siste to ukene har systemet blitt prøvd ut på seks vogner i en Coop-butikk i Trondheim. Med visse justeringer underveis, fungerte alt etter hvert som det skulle.
Flere butikkjeder interessert
I teorien kan hva som helst av informasjon presenteres i dette systemet. For eksempel kan varedeklarasjoner lastes inn, eller informasjon om hvor i butikken de ulike varene befinner seg.
- Når vi i første omgang satser på reklame, er det fordi dette er lite kostnadskrevende, sier Lars Helge Neergård.
Han har vært i kontakt med alle de store butikkjedene her i landet, og fått positiv respons overalt. Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge og private investorer har gått inn med kapital for å få prøvd ut konseptet. Når det kan installeres permanent er foreløpig uklart.
Tyskland foregangsland
I Tyskland er et tilsvarende system prøvd ut i langt større skala. Butikkjeden Future Store satser på det de kaller en personlig
Reklame på skjerm på intelligente handlevogner
shoppingassistent. Det er en datamaskin montert på handlevogna. Den kan for eksempel fortelle deg hvor mye du handler for etter hvert som du putter varer i vogna. Den kan vise veg til ulike varer, og for eksempel foreslå middagsmenyer. Ifølge prosjektleder Bård Myhre i SINTEF kan deres system i prinsippet gjøre det samme. Bare kostnadene setter begrensninger. Men at "personlige shoppingasssitenter" også vil være på plass i norske dagligvarebutikker om et par år, føler han seg sikker på.
E-post til:
Bård Myhre, siv.ing og prosjektleder ved SINTEF
Sendt i Schrödingers katt torsdag 3. juni 2004.