Hopp til innhold

Innfører «gratis» ringing og SMS

NetCom vil nå rydde opp i jungelen av mobilabonnementer. Nå er det kun mengden datatrafikk som avgjør hva slags pris du skal betale.

Mobiltelefon

Netcom rydder opp i abonnementsjungelen, og kutter antallet pakker fra 15 til fire.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Bruken av mobiltelefonen er i drastisk endring, og i dag brukes den mer til andre ting enn å ringe og sende tekstmeldinger. For svært mange er mobilen allerede den viktigste plattformen for å lese nyheter, se video, strømme musikk og bruke sosiale medier. Og i framtida vil dette bare øke.

For å gjøre det enklere for kunden å velge abonnement basert på det smarttelefonene mer og mer brukes til, innfører NetCom nå kun fire ulike abonnementer. Det eneste som skiller dem, er mengden datatrafikk du får tilgjengelig. Felles for alle fire, er at det er gratis ringing, SMS og MMS.

 August Baumann, administrerende direktør i Netcom

Administrerende direktør August Baumann i Netcom sier at video er det store sluket når folk bruker mobilen til å surfe.

Foto: Oddvin Aune / NRK

NetCom har i dag 15 ulike abonnementer, og det eksisterer mer enn 100 på markedet fra et tosifret antall tilbydere.

– Vi ser at bruken av data i dag er enorm, særlig på streaming fra NRK. Bare å skulle se Dagsrevyen på nettet, medfører bruk av opp mot 200–250 MB. Det er video som drar bruken videre, og i framtida kommer den til å svare for 70 prosent av datatrafikken, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

Ringeminutter mindre viktig

NetCom har lagt bak seg markedsanalyser som viser at 43 prosent bruker mobiltelefonen mest til sosiale medier, mens 25 prosent bruker den mest til ringing og SMS. Dette gjenspeiles i at halvparten er mest opptatt av pris for mobildata når de skal velge abonnement. Kun 10 prosent er mest opptatt av antall ringeminutter, ifølge deres egen undersøkelse.

Det billigste av de fire nye abonnementene som NetCom innfører, starter på 199 kroner, og gir 200 MB månedlig data. Dyreste alternativ koster 549 i måneden og gir 6 GB tilgjengelig. Overskrider man dette, er prisen 5 kroner pr. MB.

Samtidig er ikke nødvendigvis NetCom de billigste på markedet, og det kan være lurt å sjekke Telepriser.no for å finne hva som passer best for deg. Om du for eksempel klarer deg med 1000 SMS, 1000 minutters ringetid per måned og 3 GB data, er både One Call, djuice og Chess 100 kroner billigere enn NetComs nye tilbud.

Og selv om man med 6 GB kan sjekke Facebook 6000 ganger, holder det likevel ikke til mer enn å se på nett-TV i ca. 6 timer.

– Er 6 GB nok?

– For mange er det mer enn nok, men denne maksmengden vil reguleres over tid, og man vil kunne kjøpe ekstra GB, sier Baumann.

Tror SMS skal leve videre

Ferske tall fra USA, gjengitt i Financial Times, viser at det daglig sendes flere direktemeldinger over datanettet enn SMS.

Netcoms kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus sier til NRK at SMSen fortsatt står ganske sterkt. Deres kunder sender 175 millioner tekstmeldinger hver måned.

– Det som er nytt, er at der det tidligere alltid var vekst, og vi satte verdensrekorder på julaften og nyttårsaften hvert år, går det nå sakte men stabilt nedover i stedet. Vekstårene er definitivt over, sier han.

Han tror at de aller fleste operatører for lengst har innsett at datatrafikk er det de skal leve av.

– Mobilen er blitt den primære inngangsporten til flere tjenester, men det er nok likevel lenge til SMS kan erklæres død, sier han.

Netcom-toppsjef August Baumann sier at han ikke tror at fri bruk av SMS vil føre til at bruken vil øke igjenm, i og med at forbruksmønsteret er i så stor endring.