Ikke fortell meg noe nytt

Vi forventer positiv respons når vi forteller noe nytt, men de som lytter liker bedre å høre om noe de kjenner til fra før.

Bored wife hearing her husband talking

Dersom vi ikke skjønner hva andre snakker om blir det fort kjedelig.

Foto: Colourbox

Vi liker godt å fortelle venner og kjente om opplevelser vi har hatt som de ikke har hatt. Kanskje om en eksotisk reise eller et tilfeldig møte med en kjendis.

Daniel Todd Gilbert

Professor Daniel Todd Gilbert er en av forfatterne bak studien.

Men ny forskning tyder på at våre historier ikke er så spennende for andre som vi liker å tro.

– De som forteller tror at de som lytter liker å høre om opplevelser de selv ikke har hatt, sier forsker Daniel T. Gilbert, professor ved Institutt for psykologi ved Harvard University, i ei pressemelding.

– Men våre studier tyder på at fortellerne tar feil.

Du har kanskje opplevd det selv. Det kan være kjedelig å høre noen fortelle om en film du aldri har sett eller en sang du aldri har hørt.

Terje Lohndal

Terje Lohndal er professor ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU

Foto: Terje Trobe / NTNU

– Som forteller er det vanskelig å formidle nye opplevelser presist, sier Terje Lohndal, professor i språkvitenskap ved NTNU.

– Og som lyttere yter vi mer motstand mot noe som er helt nytt enn mot noe som er delvis kjent. Det er noe blant annet forskere møter når de presenterer nye funn.

I følge Gilbert er nye erfaringer for komplekse til at vi greier å kommunisere slike opplevelser godt.

Studien til Gilbert og kollegene er publisert i Psychological Science.

Skap forståelse

I undersøkelsen til Gilbert ble deltakere delt i grupper på tre og tre, med en forteller og to lyttere. Så fikk fortelleren se en video som vedkommende i neste omgang skulle fortelle videre til de andre to. Den videoen fikk også noen av lytterne se.

Men før noe ble sagt måtte fortellerne prøve å forutsi hvor bra lytterne kom til å like det de straks skulle få høre. De trodde lytterne som ikke hadde sett videoen kom til å reagere mer positivt enn de som hadde sett den.

Men resultatet var helt motsatt. Også lytterne tok feil og trodde en ny historie ville være mer interessant enn en kjent. Hva var det som gjorde en kjent historie mer interessant enn både forteller og lyttere kunne forutsi?

Det viste seg at lytternes erfaring var avgjørende for resultatet. Når lytterne hadde sett samme video som fortelleren var de i stand til å fylle huller i en fortelling som ble noe upresist fremført. Dermed ble det lettere og mer underholdende å følge med.

–Folk kan være ganske dårlige historiefortellere og utelater ofte viktig informasjon, sier Gilbert.

–Så selv om våre venner gjerne vil høre om noe nytt, blir de faktisk langt lykkeligere hvis vi forteller dem om noe de kjenner til fra før. Da skjønner de i det minste hva vi snakker om.

Skal du fortelle om en ny erfaring bør du altså være mer opptatt av å skape forståelse enn spenning.