Disse skal få deg til å kjøpe kinesiske smarttelefoner

(BARCELONA): Med hjelp fra norske næringslivstopper skal Huawei gi Apple og Samsung hard konkurranse.

Video c1da76db-bde0-4abb-a201-8fb0cebe76f0.jpg

Nett-tv: Norske næringslivstopper hjelpe Huawei med å erobre verden.

Huawei

Huawei skal erobre verden med det de mener er verdens raskeste mobil - Ascend D Quad.

Foto: Huawei

I fjor gikk Samsungs salg av smartmobiltelefoner forbi Apples Iphone. Nå vil den kinesiske utfordreren Huawei ta opp konkurransen, og dette vil de gjøre med hjelp fra norske næringslivstopper.

På verdens mobilkongress i Barcelona viser de største muskler. Vi går forbi utstillingen til Microsoft, og LG.

Rett ved siden av Samsung har Huawei en av to større utstillinger på kongressen. De har satset mer enn noen gang og har leid mer enn 1000 kvadratmeter. Det er under 24 timer siden selskapet lanserte det de sier er verdens raskeste smartmobil.

Konsernsjef for Huawei i Norge, Victor Chen, er på offensiven. Søndag lanserte selskapet verdens raskeste smartmobil, og like før jul hentet han kvinnen som skal selge den til nordmenn norsk kinesiske Sandra Xiao ifra direktørstillingen i Canal Digital.

Litt før det igjen hadde han også overtalt Berit Kjøll til å gå i fra norsk til kinesisk næringsliv.

– Det som er fantastisk fascinerende, er å jobbe for et av verdens raskest voksende selskaper, sier Kjøll.

– Vi må være lokale for å lykkes globalt. I størst mulig grad vil vi forsøke å rekruttere toppledere med norsk bakgrunn. Da vil vi også hevde oss internasjonalt, sier konsernsjef for Huawei Norge, Victor Chen.

140.000 ansatte

Huawei med hovedkontor i Shenzhen, Sør Kina omsatte for 31 milliarder dollar i fjor. Selskapet har 140.000 ansatte i 140 land. Nesten halvparten jobber med utvikle ny teknologi. Snittalderen for selskapets ansatte er under 30 år.

Sammen med Berit Kjøll, Sandra Xiao og Victor Chen møter vi Wan Biao utenfor Huaweis VIP senter på kongressen i Barcelona.

Wan Biao smiler, men han en mann som ikke gir ikke intervjuer. Toppsjefen for hele Huaweis global satsning på nettbrett og smarttelefoner gjør et unntak. Norge er nemlig ikke helt uviktig.

– Norge er et høykvalitetsmarked. Huaweis strategi for suksess er først og møte de kravene som markedet i Norden og Norge definerer, sier Wan Biao.

Sandra Xiao vet med andre ord hvor godt hun må levere.

– Innen fem år skal hver femte smarttelefon være en Huawei, sier hun.