Hjelper å slikke sårene

Ny forskning viser at et stoff i spytt gjør at sår gror raskere. Det kan revolusjonere behandlingen av brannskader og kroniske sår.

Slikker sår
Foto: Flicr

Forklarer dyrs slikking

- Ikke bare gir dette den biologiske forklaring på hvorfor dyr slikker sårene sine. Det forklarer også hvorfor sår i munnen gror mye raskere enn på huden, sier Gerald Weissmann, redaktøren i tidsskriftet FASEB Journal som publiserer forskningsartikkelen på nettet. - Det åpner også for muligheten for spytt som kilde til nye medisiner.

Funnet ble gjort av nederlandske forskere som dyrket celler fra munnhulen i laboratoriet. De laget kunstige sår i flere cellekulturer som de deretter dekket enten med spytt eller med annen væske. Cellene som var dekket med spytt var nesten hlt grodd igjen etter 16 timer i motsetning til cellene som ikke var dekket av spytt.

Like vanlig som antibiotika

Ved å prøve seg fram med de ulike substansene i spytt fant det nederlandske forskerteamet ut at det er et lite protein kalt histatin, som leget såret.

- Vi håper funnene våre til slutt vil hjelpe folk som lider av kroniske sår som fotsår eller sår som følge av diabetes, i tillegg til å behandle andre sårskader og brannskader, sier Menno Oudhoff

I følge en artikkel fra Federation of American Societies for Experimental Biology er histatin enkelte å masseprodusere og kan bli like vanlig som antibiotika og desinfiserende midler. I tillegg til å få sår til å gro virker histatin antibakterielt.