Vanligvis er mobilspill laget for å underholde, men hva om spillet er en konkurranse, og premien kan forandre livet ditt?
Curiosity – What's Inside the Cube, het opprinnelig bare Curiosity, men ble endret slik at det ikke skulle forveksles med Mars-roveren Curiosity.
– Noe fantastisk er gjemt i midten av kuben
Spillet har engasjert flere millioner brukere verden over siden lanseringa i november i fjor.
Målet med spillet, som er tilgjengelig på Android og iOS, er å fjerne lag etter lag på en virtuell kube. Hver enkelt bit på kuben fjernes ved å trykke på skjermen, og alle spillerne samarbeider. Flere millioner biter må fjernes for å fullføre spillet.
Ifølge utvikleren, Peter Molyneux, venter det en overraskelse på innsida av kuben, og kun én heldig person får overraskelsen, når siste lag på kuben er fjerna.
– Det er noe fantastisk som er gjemt i midten av kuben. Premien vil forandre livet til vinneren for alltid, lokker utvikleren.
- Les:
Nå er spillet i ferd med å avsluttes, og vinneren vil snart være klar.
Kun et PR-stunt? Det vites ikke, men spillet har i hvert fall fått mange ivrige spillere til å konstant trykke på mobilskjermen sin.
Spillekspert: – På grensa av hva man kan kalle et spill
Molyneux har flere spill på samvittigheten - blant annet har han utvikla spillene Dungeon Keeper, Populous og Black & White.
En del spillnettsteder og spilleksperter har vært kritiske til Curiosity-spillet. Alf Inge Wang, Professor i spillteknologi ved NTNU, er en av dem.
– Jeg syns dette er litt på grensa av hva man kan kalle et spill. Et av grunnelementene i den klassiske forståelsen av spill er at alle spillerne skal oppnå et mål. Hvis premissene for Curiosity stemmer, så er det kun mulig for en spiller å oppnå målet med spillet. Sånn sett likner det også ganske mye på et lotteri, der hovedhensikten er å bli den heldige vinneren, sier Wang til NRK.no.
«Lotteriet» imponerer ikke professoren. Han mener det rett og slett er ganske meningsløst, for et spill å være.
– Det nedslående med spillet er at selve gameplayet er stort sett uten mening og egentlig ganske kjedelig. Den eneste spenningen er om man en gang i framtiden vil nå målet og hva som vil skje. Men veien dit er veldig lang og avhenger av at svært mange kaster bort mye tid på meningsløs tidtrøyte, fortsetter han.
– Tror det er et PR-stunt
Ifølge Wang finnes det flere spill der ute som i likhet med Curiosity-spillet har hatt kollektive mål, men disse spillene har vært mer matnyttige.
– I spillet EyeWire så skal spilleren farge nerveceller - der det kollektive målet er å kartlegge millioner av nerveforbindelser i hjernen. Dette er veldig tidskrevende arbeid og er umulig å få utført kun av forskere. Man har derfor laget et spill, der man håper på at spillerne vil gjøre jobben for forskerne.
- Les:
Flere av spillnettsidene som har vært kritiske til Molyneux' prosjekt, tror hele spill-prosjektet kun er et aldri så lite PR-stunt. Den spådommen kan Wang slenge seg på.
– Peter Molyneux er kjent for å skape enorme forventinger til nye konsepter. Jeg tror at dette er et PR-stunt for å avdekke hans neste prosjekt, men dette er ren spekulasjon.