Bare få dager etter Facebooks rekordinntog på børsen gjør Microsoft sin egen utfordrer tilgjengelig for allmennheten.
So.cl - uttales social - har tidligere bare vært tilgjengelig for studenter ved utvalgte universiteter i USA, men nå er det fritt fram for alle.
- Les:
- Les:
Søkemotor og sosialt nettverk
Det nye nettstedet skal være en kombinasjon av søkemotor og sosialt nettverk.
– So.cl skal hjelpe folk med å finne og dele interessante nettsider på samme måte som studenter gjør dette når de jobber sammen, skrives det på So.cls spørsmålsside.
- Les:
Der forklares det også at de forventer at folk kommer til å fortsette å bruke eksisterende sosiale nettverk som Facebook, Twitter og LinkedIn, men at de håper at So.cl vil "oppmuntre mennesker til å gjenoppdage hvordan hverdagslig kommunikasjon og læringsverktøy kan forbedres ved å forske, lære og dele hver eneste dag".
Du kan foreløpig bruke Facebook-kontoen din til å opprette din egen So.cl-konto.
Smil i stedet for lik
Det finnes så mange sosiale nettsteder at det er vanskelig å komme opp med noe revolusjonerende nytt, og det er tydelig at So.cl låner litt her og litt der.
Kommunikasjonskretsen er bygd over Twitter-lest, der folk følger deg og du følger folk - uavhengig av hverandre.
- Les:
Men i motsetning til på Twitter får bilder stor plass - nyhetsstrømmen minner visuelt om Google+ og Facebook.
Du kan ikke trykke "liker" på poster, men det er ikke så langt unna - du kan nemlig trykke på et smilefjes.
– Et eksperimentelt forskningsprosjekt
So.cl har en tjeneste som kalles party - et forum der flere kan møtes til videochat. Dette ser ikke ut til å være veldig ulikt Google+ sine hangouts.
Du kan også oppgi hva du er interessert i, noe som er med på å prege hva du ser i nyhetsstrømmen din.
- Les:
- Les:
Den blir også fylt opp med elementer som viser hva andre medlemmer har søkt på, hvertfall når du ikke følger mange selv.
Microsoft har ikke brukt masse markedsføringspenger i forbindelse med lanseringa av den nye tjenesten.
– So.cl er et eksperimentelt forskningsprosjekt som fokuserer på fremtiden for sosiale opplevelser og læring, særlig blant unge folk, sier en talskvinne for Microsoft til Computerworld.