Hopp til innhold

Her er Microsofts Facebook-konkurrent

Nå har So.cl blitt tilgjengelig for alle, men betegnes fortsatt som et eksperiment retta mot studenter.

so.cl

So.cl er foreløpig litt Facebook og litt Google+.

Foto: Skjermdump

Bare få dager etter Facebooks rekordinntog på børsen gjør Microsoft sin egen utfordrer tilgjengelig for allmennheten.

So.cl - uttales social - har tidligere bare vært tilgjengelig for studenter ved utvalgte universiteter i USA, men nå er det fritt fram for alle.

Søkemotor og sosialt nettverk

Det nye nettstedet skal være en kombinasjon av søkemotor og sosialt nettverk.

– So.cl skal hjelpe folk med å finne og dele interessante nettsider på samme måte som studenter gjør dette når de jobber sammen, skrives det på So.cls spørsmålsside.

Der forklares det også at de forventer at folk kommer til å fortsette å bruke eksisterende sosiale nettverk som Facebook, Twitter og LinkedIn, men at de håper at So.cl vil "oppmuntre mennesker til å gjenoppdage hvordan hverdagslig kommunikasjon og læringsverktøy kan forbedres ved å forske, lære og dele hver eneste dag".

Du kan foreløpig bruke Facebook-kontoen din til å opprette din egen So.cl-konto.

Smil i stedet for lik

Det finnes så mange sosiale nettsteder at det er vanskelig å komme opp med noe revolusjonerende nytt, og det er tydelig at So.cl låner litt her og litt der.

Kommunikasjonskretsen er bygd over Twitter-lest, der folk følger deg og du følger folk - uavhengig av hverandre.

Men i motsetning til på Twitter får bilder stor plass - nyhetsstrømmen minner visuelt om Google+ og Facebook.

Du kan ikke trykke "liker" på poster, men det er ikke så langt unna - du kan nemlig trykke på et smilefjes.

– Et eksperimentelt forskningsprosjekt

So.cl har en tjeneste som kalles party - et forum der flere kan møtes til videochat. Dette ser ikke ut til å være veldig ulikt Google+ sine hangouts.

Du kan også oppgi hva du er interessert i, noe som er med på å prege hva du ser i nyhetsstrømmen din.

Den blir også fylt opp med elementer som viser hva andre medlemmer har søkt på, hvertfall når du ikke følger mange selv.

Microsoft har ikke brukt masse markedsføringspenger i forbindelse med lanseringa av den nye tjenesten.

– So.cl er et eksperimentelt forskningsprosjekt som fokuserer på fremtiden for sosiale opplevelser og læring, særlig blant unge folk, sier en talskvinne for Microsoft til Computerworld.