Her er dietten som trolig forlenger livet

Forsøk har vist at folk som holder seg til denne dietten kan bli langt mindre utsatt for sykdom i løpet av bare åtte uker.

Antioksidantrik diett
Foto: Njord Røv / NRK

Kilde: Rune Blomhoff / UIO

Da forskere ved Universitetet i Oslo skulle finne ut om et kosthold rikt på antioksidanter kan forbedre helsa, satte de en gruppe middelaldrende, røykende menn på diett.

Dietten inneholder matvarer som er stappfulle av antioksidanter, og forsøksgruppen gikk på dietten i åtte uker. Både før og etter studien tok forskerne genprøver av mennene for å se om gener som fremmer sjukdom, ble mindre aktive, mens gener som motvirker sjukdom, ble mer aktive.

Bedret helsa

Testresultatene viste klare forbedringer i løpet av forsøksperioden. Gener forbundet med sykdom ble mindre aktive, og genmarkørene som er forbundet med god helse, trådte bedre fram.

Rune Blomhoff tar likevel fortsatt et lite vitenskaplig forbehold når han nå presenterer dietten for resten av folket.

- Det er ikke dokumentert hinsides enhver tvil, at denne dietten gir et lengre, eller bedre liv. Men vi har gode grunner til å tro at dette er noe av det beste man kan spise, slår han fast.

I årene som kommer vil han følge opp denne studien med flere tester, og etterhvert håper forskerne å kunne fastslå om dietten kan sikre forsøkspersonene et langt og friskt liv.

Antioksidantinnhold oppgitt per mmol :

• Grønn te, 7 kopper 25,6

LES: antioksidanter i flere typer te

• Mana juice, Nype & Appelsin, 5 bokser a 330 ml 42,4
  • Mana juice, Blåbær & Aronia , 5 bokser a 330 ml 33,0
  • Mana juice, Tranebær, bringebær & drue, 5 bokser a 330 ml 11,1

LES: antioksidanter i flere typer juice

• Valnøtter, 200 g 41,9
  • Blåbær syltetøy, usukret, 345 g 9,1
  • Poteter, blå Congo, 150 g 1,2
  • Peanøtter, 100 g 2,2
  • Tomater, 700 g 2,2

LES: antioksidanter i flere typer frukt, grønnsaker, korn og nøtter

• Blåbærsaft, usukret, 660 ml ufortynnet 43,6

LES: antioksidanter i flere typer saft

• Oregano krydder 1,2
  • Timian krydder 1,8
  • Rosmarin krydder 1,8
  • Rød chili, 10 g 0,3

LES: antioksidaner i flere typer krydder

• Nypesuppe, 200 ml 5,6
  • Mørk sjokolade, 100 g 13,4
  • Blå druer, 200 g 4,8
  • Blåbær, 200 g 16,5

LES: antioksidanter i et utvalg andre norske matvarer

LES: antioksidanter i ulike typer vin

Lista som er oppgitt på denne sida er de matvarene forskerne mener det er spesielt gunstig for oss mennesker å spise. Under lenkene finnes lister over antioksidantinnholdet i andre produkter som er testet, slik at hver enkelt kan se hvor store forskjellene faktisk er mellom matvarer som gjerne oppfattes som likeverdige.

Blåbær

Hageblåbær og skogsblåbær er to matvarer som oppfattes som likeverdige. Men de store og lekre hageblåbærene har et langt lavere innhold av antioksidanter enn sine små slektninger fra skogen.

Foto: Hilde Jensen Grandaunet / NRK
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)
Vi må tenke nytt for å vinne mot antibiotikaresistente bakterier, mener forskere. En såpe laget på bakterier kan bli et av våpnene som kan styrke oss i kampen. Med kamera på ryggen dokumenterer selen selv livet i havet. Og er norsk strøm så grønn som vi tror?
Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)