Har funnet 16 organiske forbindelser på komet 67P

Funn av karbonforbindelser støtter teorien om at livet kan ha kommet til Jorda på kometer.

Rosettas og Philae med kometen 67P/Tsjurjumov-Gerasimenko.

Vi vet ikke helt hvordan det står til med Philae akkurat nå, men i løpet av de første 60 timene på kometen fikk den samla inn masse data som nå er i ferd med å bli analysert.

Foto: ESA/ATG medialab

Drøyt åtte måneder etter at Philae landa på komet 67P kommer nå de første detaljerte rapportene om hvilke funn som har blitt gjort.

Det mest spennende er nok at instrumentet COSAC har oppdaga 16 organiske forbindelser. Fire av disse har vi tidligere ikke visst at eksisterer på kometer.

Frossen ursuppe

Ian Wright er ansvarlig for Ptolemy, et annet instrument på Philae, og sier til BBC at funnene er "svært interessante".

– Jeg ser på materialet vi analyserer som ei frossen ursuppe. Hvis du varmer det opp og putter det inn i et miljø som har de riktige forutsetningene, kan det etter hvert utvikle seg til å bli liv.

Han sier at dette kan være deler av det ikke-biologiske materialet som til slutt sørga for at det ble liv på Jorda.

– Man blir ydmyk av å jobbe med med dette, for det her er liv før det ble levende.

Foreløpig ingen aminosyrer

Ifølge Fred Goesmann, som er ansvarlig for COSAC-instrumentet, kan alle de 16 molekylene som er oppdaga dannes fra reaksjoner som involverer vann, karbonmonoksid, metan, og ammoniakk.

– Vi hadde nok håpa på å finne litt mer kompliserte molekyler, sier han til New Scientist.

De har foreløpig ikke funnet noen aminosyrer, som er syrene proteiner er bygd opp av. Det betyr likevel ikke at de ikke finnes på kometen, det har tidligere blitt funnet aminosyrer i halen på kometen Wild 2.

Sniffing, ikke boring

Philae landa i utgangspunktet der den skulle, men spratt videre bortover kometen før den slo seg til ro på et islagt område.

Dette har fått konsekvenser for både COSAC og Ptolemy som egentlig skulle bore seg ned i kometen for å ta prøver. Isteden har de nå jobba i "sniffe-modus", og holdt seg til å analysere materialer som på egen hånd har funnet veien inn i instrumentene.

De nye funnene fra komet 67/P er publisert i åtte forskjellige rapporter i Science. Her kan du lese mer om funnet av karbonforbindelsene, og hva de kan bety for utviklinga av liv.