Økningen i flytrafikken er faretruende, og i USA er man nå på desperat leting etter løsninger. Dr. Bruce J Holmes, leder for flyprogramavdelingen hos NASA, sier at det ikke er noe tvil om at noe må gjøres fort.
- Vi må ta i bruk alle små flyplasser for å avlaste de store, sier han.
I Europa og i USA finnes det tusenvis av flyplasser som ikke drives kommersielt. De mangler bl.a utstyr og personell for flyging i dårlig vær.
Pilot uten opplæring
I løpet av de neste tyve årene vil vi få helt nye og avanserte småfly. Helautomatiske taxi-fly, uten pilot. Du setter deg til rette i cockpiten, oppgir destinasjon og lener deg tilbake. Datamaskinen sørger for at du kommer til riktig sted.
Dagens piloter må kunne fly etter instrumenter, og ha jevnlig kontakt med et kontrolltårn. Slik er ikke fremtida. Sally C. Johnson, leder for flyteknologiavdelingen hos NASA, sier at flygerne i fremtiden skal fly uten støtte fra kontrolltårnet. Teknologien i flyet og på bakken skal være nok.
Alt skjer automatisk
Slik vil du kunne styre et framtidsfly.
Dette vil være realiteten innen 10 år: Flyet ditt har kontroll over trafikken, i lufta og på flyplassen. Ny navigasjons-teknologi skal sørge for at du kan lette, fly og lande, trygt og sikkert. Kollisjoner er ikke mulig. På TV-skjermen i cockpiten ser du alt som skjer på utsiden av flyet ditt, selv om det er mørkt ute. Det kalles Synthetic vision.
Louis J. Glaab, ingeniør hos NASA, jobber med systemet Synthetic Vision. Piloten (du..) vil få et 3D bilde på TV-skjermen i flyet. Det vil vise hvordan natur og trafikk ser ut på utsiden selv om det er dårlig vær eller natt.
- NASA er allerede i gang med tester som går glimrende, sier han.
Forenkling
Det hele går ut på å forenkle dagens kompliserte og uoversiktelige cockpit: Høydemåler, hastighetsmåler, kompass osv erstattes av en datamaskin. Papirkart er også borte. Alt piloten trenger av informasjon for å fly, står på skjermen. I følge forskerne skal dette bli billigere enn de systemene som i dag brukes på passasjerfly.
På bakken må det også skje forandringer. En bakkestasjon til 4 millioner kroner skal installeres på hver flyplass, og sende aktuell informasjon til flyet. Hvis teknologien svikter og flyet havarer i lufta, vil en fallskjerm utløses for å unngå bakkekrasj.
Airbus A380
Superjumbo på vei
Men tusenvis av småfly i lufta løser ikke hele problemet. På langdistanse skal superjumboen Airbus A380 hjelpe til. Den skal ta 550 pasassjerer og kommer på markedet i 2006. Flyet skal danke ut dagens Boeing 747 som tar 400 passasjerer. Det skal bli færre fly i lufta på langdistanse, tryggere og mer miljøvennlig å fly langt.
Energiforbruket skal ned på de nye flyene. Det antas en reduksjon på 15-20% i driftskostnader, noe som vil gi billigere billetter.
I Schrödingers katt torsdag 19. februar kl. 19.30